ساخت اپلیکیشن فیدخوان اندروید، بدون دانش برنامه‌نویسی شاید کمی سخت به نظر برسد؛ اما در این مقاله روش ساخت این اپلیکیشن را آموزش می‌دهیم.


 هر کاربر اینترنتی برای خود یک لیست ثابت از چند وب‌سایت دارد که به‌طور روزانه برای مرور مطالب جدید، چندین بار به آن‌ها سر می‌زند. در این بین، برخی از کاربران با بهره‌گیری از فید وب‌سایت‌ها خود را از‌ سر زدن‌های مکرر رها می‌کنند و با سپردن لینک فید هر سایت، به یک نرم‌افزار یا اپلیکیشن مدیریت فید، به‌طور خودکار از پست‌های جدید سایت‌های مورد نظرشان باخبر می‌شوند.

اپلیکیشن‌های مختلفی برای مدیریت فیدها در اندروید ساخته و منتشر شده‌اند که از آن جمله می‌توان به Feedly اشاره کرد. اما این اپلیکیشن‌ها دارای نقص‌هایی نیز هستند که استفاده از آن‌ها را چندان دلچسب نمی‌کند. برای مثال شما باید لینک RSS سایت‌های مورد نظرتان را به‌صورت دستی به این برنامه‌ها وارد کنید و به این ترتیب اگر روزی رام گوشی خود را عوض کنید یا اپ مورد نظر را پاک و دوباره نصب کنید، مجبور به شروع دوباره و وارد کردن مجدد لینک فید سایت‌ها هستید که امری وقت‌گیر خواهد بود. ضمن اینکه این اپلیکیشن‌ها، بعضی از RSS-ها را نیز نمی‌شناسند و محیط اکثر آن‌ها به دلیل وجود تبلیغات و ... به مذاق خیلی از کاربران خوش نمی‌آید.

امروز اما در زومیت به شما آموزش خواهیم داد تا چگونه بدون دانش‌ برنامه‌نویسی یک اپلیکیشن فید‌خوان با ظاهر شیک و حرفه‌ای و مطابق میل خود بسازید و با وارد کردن تمام سایت‌های مورد علاقه‌ی خود در آن، اپلیکیشن مخصوص خود را همیشه و همه‌جا در اختیار داشته باشید.

اگر صاحب یک سایت یا وبلاگ هستید، می‌توانید با کمک این آموزش یک اپلیکیشن فید‌خوان اختصاصی برای سایت خود بسازید و آن را با کاربرانتان به اشتراک بگذارید. 

آموزش ساخت اپلیکیشن

ابتدا به سایت www.appyet.com مراجعه کنید و با کلیک روی SingUp، مراحل ثبت‌ نام را انجام دهید. بعد از ثبت‌ نام و وارد شدن به حساب کاربری، روی گزینه‌ی Create App (تصویر زیر) کلیک کنید تا پروسه ساخت برنامه آغاز شود:

سپس با صفحه‌ای مانند عکس زیر رو‌به‌رو خواهید شد که در آن باید نام اپلیکیشن خود و Package Name آن را مشخص کنید. مورد دوم به‌صورت خودکار مشخص خواهد شد، به این صورت که با وارد کردن نام برنامه، پکیج‌ نیم آن نیز خودکار پر می‌شود. مورد سوم‌ را روی Blank Template قرار دهید و گزینه‌ی Create App را کلیک کنید:

در صفحه‌ی بعد ( تب General) باید اطلاعات تکمیلی برنامه‌ی خود را وارد کنید. بخش اول به نام برنامه و بخش دوم به نسخه‌ی اپلیکیشن شما مربوط است که می‌توانید در صورت نیاز آن را تغییر دهید. در بخش بعد باید آیکون نرم‌افزار خود را انتخاب کنید. به این منظور روی Change Icon کلیک کنید و بعد از ظاهر شدن گزینه‌ی Browse، روی آن کلیک و آیکون مورد نظرتان را انتخاب کنید. سایز آیکون برنامه باید ۱۹۲ در ۱۹۲ باشد. همین مراحل را برای آیکون نوتیفیکیشن و بنر داخلی برنامه نیز می‌توانید انجام دهید. گزینه‌ی Content Rating را روی Everyone قرار دهید و روی Save Change کلیک کنید:

کار ساخت اپلیکیشن تمام است. حال باید به سراغ اضافه کردن فیدهای مورد نظر بروید.

اضافه کردن فیدها به اپ

بعد از آنکه در مرحله‌ی قبل روی Save Change کلیک کردید، به تب دوم در بالا (Modules) وارد شوید. در این قسمت با چند ماژول پیش‌فرض که در برنامه تعبیه شده است رو‌به‌رو می‌شوید. ماژول‌هایی همچون مطالب ۲۴ ساعت اخیر، خوانده‌نشده‌ها، تنظیمات، انتخاب پوسته‌، به‌روزرسانی و ... از امکاناتی هستند که به‌طور پیش‌فرض برای شما تعیین شده‌اند و ما نیز پیشنهاد می‌کنیم که آن‌ها را حذف نکنید. عملیات اضافه کردن فید‌ها به اپلیکیشن در همین صفحه انجام می‌شود. کافی است روی گزینه Feed/RSS که در تصویر زیر مشخص شده است، کلیک کنید تا وارد صفحه اضافه کردن فید شوید (به ازای هر یک سایت، باید این کار را تکرار کنید):

حال به صفحه‌ی ساخت فید برای یک سایت وارد می‌شویم. در اینجا نیز باید مانند نام برنامه، ابتدا نام فید را مشخص و ذخیره کنید تا وارد جزئیات آن شوید؛ مانند عکس زیر:

حال وارد جزئیات فید می‌شوید. در این قسمت همان‌طور که در تصویر زیر قابل مشاهده است، تنظیمات مختلفی برای فید ارائه شده‌ که به اکثر آن‌ها نیازی نخواهید داشت. موارد مورد نیاز در تصویر ترجمه شده‌اند و می‌توانید با توجه به آن‌ها، تنظیمات فید خود را انجام دهید.

کادر اول مربوط به لینک RSS سایت مورد نظر است. برای مثال آدرس فید سایت زومیت http://www.zoomit.ir/feed است. در کادر دوم، تعداد حداکثر مطالبی را که برای یک سایت در اپ نگه‌داری می‌شود، مشخص کنید. برای مثال اگر این عدد را روی ۱۰۰ بگذارید، در صورتی که صد و یکمین مطلب در اپ بارگذاری شود، قدیمی‌ترین مطلب حذف و مطلب جدید جایگزین آن می‌شود.

نکته‌ای که بسیار مهم است و حتما باید آن را رعایت کنید انتخاب گزینه‌ی TEXT RTL است. این گزینه برای زبان‌های راست‌چین مانند فارسی به کار می‌رود و در صورتی که سایت شما فارسی‌زبان است، حتما باید این گزینه را تیک بزنید تا مطالب و منوی برنامه‌ها راست‌چین باشد و مانند زبان انگلیسی از چپ شروع نشود.

نیازی به تغییر بقیه‌ی گزینه‌ها نیست. حال روی Save Changes کلیک کنید. مشاهده می‌کنید که فید شما با موفقیت ثبت شده است. حال برای شخصی‌سازی بیشتر فید، به تب General در بالای صفحه بروید تا آیکون فید و نحوه نمایش مطالب آن را مشخص کنید.

بعد از انتخاب آیکون، حالت نمایش پیش‌فرض فیدها را با توجه به عکس زیر انتخاب کنید:

کار ثبت فید به اتمام رسید. با کلیک روی گزینه Back To Modules به صفحه اصلی برگردید.

تنظیمات برنامه

کار برنامه تقریبا تمام است. کافی است بخش تنظیمات را نیز به انجام برسانید تا نوبت به دریافت فایل APK برسد. بعد از برگشت به صفحه‌ ماژول‌ها، وارد تب Setting شوید و همان‌طور که در تصویر زیر مشخص شده است، تنظیمات مورد نظرتان را انجام دهید.

تمام گزینه‌ها و کارکرد هرکدام روی عکس زیر مشخص شده است و نیازی به توضیح اضافه نیست. تنها موردی که باید به آن توجه کنید، بازه زمانی بروزرسانی مطالب است. اگر مطالب سایت مورد نظر برایتان بااهمیت است، آن را روی ۱۰ دقیقه (یا حتی کمتر) تنظیم کنید تا هر ده دقیقه یک‌بار فید شما بررسی شود و در صورت انتشار پست جدید از آن باخبر شوید. در غیر این صورت بهترین زمان، بروزرسانی در هر یک ساعت است.

تنظیمات برنامه به انجام رسید. حالا نوبت به دریافت فایل Apk برنامه است. برای این امر در تب‌های بالا وارد تب Build شوید.

دریافت فایل Apk

بعد از ورود به تب Build روی گزینه‌ی Sumbit To Build کلیک کنید. حالا منتظر بمانید تا ایمیل موفقیت‌آمیز بودن ساخت اپلیکیشن برایتان ارسال شود. در تستی که انجام دادیم، در کمتر از یک دقیقه برنامه‌ی ما ساخته شد. بعد از دریافت ایمیل، مجدد به همین تب Build برگردید تا این بار گزینه ۲ در عکس زیر را مشاهده کنید. روی آن کلیک کنید تا برنامه شما دانلود شود.

کار تمام است و حالا می‌توانید به نصب یا اشتراک‌گذاری اپلیکیشن اختصاصی خود بپردازید. 

اپلیکیشن فیدخوان زومیت

در طول تهیه‌ی این آموزش، یک پروژه نمونه از فید سایت زومیت تهیه کردیم که اسکرین‌شات‌های آن در بالا قابل مشاهده است. از لینک زیر می‌توانید این اپلیکیشن را دانلود کنید تا هم با کیفیت و کارایی اپلیکیشن‌های ساخته‌شده با AppYet آشنا شوید و هم در صورت تمایل، با استفاده از این اپ به مرور مطالب سایت زومیت بپردازید و به‌طور خودکار از مطالب جدید ما باخبر شوید. لازم به ذکر است همان‌طور که گفته شد، این اپ یک فیدخوان ساده است و مانند RSS تنها حکم اطلاع‌دهنده را دارد (تیتر، عکس، مقدمه) و برای خواندن مطلب کامل، باید با لمس لینک وارد سایت شوید.

دانلود اپلیکیشن فیدخوان زومیت


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.