تمیز کردن لنز دوربین به دلیل حساسیت سنسور برای بسیاری از عکاسان کار استرس‌زایی است. در این مقاله نحوه‌ی انجام صحیح این کار را آموزش می‌دهیم.


تمیز کردن لنز دوربین برای بسیاری از عکاسان کار ترسناکی به نظر می‌رسد. اما دلیلی برای این ترس وجود ندارد. ویدیوی دو دقیقه‌ای زیر به شما نشان می‌دهد که چطور بر ترس خود غلبه کرده و کثیفی، گرد و غبار و چربی را به راحتی از فیلتر شیشه‌ای سنسور خود پاک کنید.

اگر از لنزهای قابل‌تعویض استفاده می‌کنید، خواه ناخواه در مقاطعی دچار گردوغبار یا چربی در ناحیه‌ی سنسور خواهد شد. این مشکل در حالتی که دریچه‌ی دیافراگم بازتر است، شاید به چشم نیاید اما به محض اینکه دریچه را تنگ‌تر کنید نقطه‌های گردوغبار، لکه‌های آزاردهنده‌ای را در تصاویرتان بر جای خواهند گذاشت که مجبورید با ویرایش حذفشان کنید.

در این آموزش کوتاه «لیوای سیم» از سایت فوتوفوکس ابزارهای مختلف را که برای تمیز کردن سنسور دوربین‌تان نیاز دارید نشان خواهد داد.

چنانچه تصادفاً سنسور را با انگشت خود لمس کرده‌اید، لازم است که لکه‌ی چربی به جای مانده از پوست را از روی سنسور پاک کنید. برای انجام این کار، «سیم» سمبه‌ی سنسور یا Sensor swab و محلول پاک‌کننده‌ی لنز Eclipse را پیشنهاد می‌کند. نوک سمبه را به سادگی به محلول آغشته کرده و به داخل محیط سنسور هدایت کنید. این سمبه‌ها باید تنها یک مرتبه برای هر تمیزکاری استفاده شوند. بنابراین بهترین راه مصرف آنها برای تمیز کردن چربی و ذرات چسبنده است.

اگر می‌خواهید سنسور دوربین خود را از شرّ گردوغبار خلاص کنید، می‌توانید از قلم تمیز کردن لنز که برس نرمی دارد برای پاک کردن شیشه‌ی سنسور استفاده کنید. همچنین می‌توانید از دمنده‌‌ی حبابی که به کمک دمش جریان هوا تمیزکاری را انجام می‌دهد استفاده کنید.

دمنده ی حبابی bulb blower

البته سیم این آموزش را روی دوربین لومیکسِ بدون آینه نشان می‌دهد اما شما برای دسترسی به سنسور در دوربین SLR خود می‌توانید Sensor Cleaning را در تنظیمات پیدا و استفاده کنید. این گزینه آینه را بالا نگه خواهد داشت و به شما این امکان را می‌دهد که با همان روش‌ها اقدام به پاکسازی گردوخاک و چربی کنید.

البته هر از چندگاهی می‌توانید دوربین‌تان را برای تمیزکاری به روش‌های سنتی به تعمیرگاه بفرستید اما چنانچه فقط به دلیل ترس از صدمه زدن به سنسور این کار را انجام می‌دهید، نگاهی به ویدیوی سیم بیندازید. ممکن است متقاعد شوید که چیزی برای ترسیدن وجود ندارد.


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.