مایکروسافت اج با وجود تمام ضعف‌هایی که نسبت به مرورگرهای رقیب دارد، گزینه‌هایی ارائه می‌دهد که با تنظیم صحیح آن‌ها می‌توان کارایی مرورگر را بهبود بخشید.


مرورگر اج هنوز ویژگی‌های اساسی که از مرورگرهای امروزی انتظار داریم نظیر افزونه را ندارد؛ اما این بدین معنی نیست که امکان شخصی‌سازی و بهبود عملکرد مرورگر وجود ندارد. در این مطلب به هفت تنظیم ضروری برای مرورگر اج خواهیم پرداخت.

تغییر پوسته

مرورگر اج برخلاف کروم و فایرفاکس از تم‌های جانبی پشتیبانی نمی‌کند. هرچند ممکن است در آینده این روند تغییر کند؛ اما در حال حاضر دو پوسته‌ی داخلی برای اج در نظر گرفته شده که یکی روشن و دیگری تاریک است.

برای تغییر پوسته از روشن به تاریک و بالعکس، وارد منوی اصلی شوید و روی آیکون سه نقطه‌ی در گوشه‌ی بالا و سمت راست کلیک و سپس Settings را انتخاب کنید. اولین گزینه در فهرست بازشده انتخاب تم است. می‌توانید گزینه‌ی مورد نظرتان را در فهرست زیر آن تعیین کنید.

مایکروسافت اج

مایکروسافت اج


تعیین صفحه‌ی پیش‌فرض

مرورگر اج به‌طور پیش‌فرض صفحه‌ای برای باز کردن به‌محض اجرا تعیین نکرده است. این کار عمدی بوده و مایکروسافت معتقد است با بلوغ شیوه‌ی استفاده از اینترنت، دیگر تعیین صفحه‌ی پیش‌فرض کمی قدیمی شده است.

این البته به این معنا نیست که شما نمی‌توانید صفحه‌ی پیش‌فرض تعیین کنید. با رفتن به تنظیمات صفحه‌ی پیش‌فرض، اج در واقع ۴ گزینه پیش روی شما می‌گذارد. یکی صفحه‌ی شروع که حاوی صفحه‌ی اصلی اج و خوراک‌های خبری شخصی‌سازی‌شده است، دومی یک زبانه‌ی خالی، سومی شامل سایت‌هایی است که قبلا بازدید کرده‌اید و آخری شامل صفحه‌ی خاص موردنظر شما می‌شود که قابل تعیین است.

برای تعیین صفحه‌ی مورد نظر، روی آیکون سه نقطه‌ کلیک و Setting را انتخاب کنید. به پایین صفحه اسکرول و وارد Open With شوید. مربع مقابل Specific Pages را تیک‌دار کنید. در این لحظه فهرستی برایتان نمایان خواهد شد. از این فهرست Custom را انتخاب کنید. اکنون می‌توانید در فضای مهیا‌شده صفحه‌ی مورد نظر را وارد کنید. همچنین می‌توانید صفحه‌ای را که با بازکردن زبانه‌ یا تب جدید برایتان به نمایش درمی‌آید معین کنید. برای این‌ کار در فهرست بازشده زیر Open New Tabs With، صفحه‌ی مورد نظر را وارد کنید.

نمایش دکمه‌ی هوم

دکمه‌ی هوم که معمولا در کنار دکمه‌های فوروارد و بک وجود دارد، در مرورگر اج به‌صورت پیش‌فرض غیر فعال یا مخفی است. برای فعال کردن این دکمه روی آیکون سه‌نقطه کلیک کنید و به Setting و سپس Advanced Settings بروید. در فهرست بازشده اولین قسمت مربوط به نمایش دکمه‌ی هوم است. روی دکمه‌ی مقابل آن کلیک کنید تا این دکمه به صفحه‌ی مرورگر اضافه شود.

مایکروسافت اج

غیر فعال کردن فلش‌ پلیر

از معدود افزونه‌هایی که روی مایکروسافت اج کار می‌کند، افزونه‌ی نه‌چندان جذاب فلش پلیر است. دلایل بسیاری برای غیر فعال کردن این افزونه وجود دارد که ناامن بودن و قدیمی شدن از جمله‌ی آن‌ها است. بنابراین، بهتر است آن را غیر فعال کنید. بدین منظور از مسیری که پیش‌تر ذکر شد به Advanced Settings بروید و دکمه‌ی زیر گزینه‌ی Adobe Flash Player را به حالت Off در بیاورید.

تغییر موتور جستجوی پیش‌فرض

محبوبیت جستجوگر بینگ رفته‌رفته در حال افزایش است؛ اما در حقیقت حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد جستجوهای اینترنتی در جهان از طریق موتور جستجوی گوگل انجام می‌شود. با این حساب گوگل در رتبه‌ی اول محبوب‌ترین جستجوگرها و بینگ تنها با ۱۵ درصد سهم از جستجوها، با اختلاف دوم است.

بنابراین، اگر مایل باشید می‌توانید موتور جستجوی پیش‌فرض مرورگر اج را تغییر دهید. اولین مرحله برای این تغییر، باز کردن صفحه‌ی اصلی موتور جستجویی است که می‌خواهید به‌عنوان پیش‌فرض قرار دهید. این‌کار به مرورگر امکان شناسایی جستجوگر و اضافه کردن آن به فهرست گزینه‌ها را خواهد داد. حالا به Advanced Settings بروید و در پایین فهرست search in the Address Bar With را پیدا کنید. روی آن کلیک کنید تا گزینه‌های موجود به نمایش در بیایند. موتورجستجوی دلخواه خود را انتخاب کنید.

شخصی سازی خوراک خبری

از نقطه‌نظر کاربردی یکی از بهترین ویژگی‌های جدید اج، My news feed است. این قابلیت به‌صورت خودکار اخبار و آب‌و‌هوای محل زندگی شما را نشان می‌دهد؛ اما امکان شخصی‌سازی بیشتر نیز وجود دارد. کافی‌ است روی گزینه‌ی Customize در قسمت بالا، گوشه‌ی سمت راست کلیک کنید تا در فهرستی که پیش رویتان قرار می‌گیرد، زبان، مکان و عناوین خبری مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید.

نکته‌ی منفی این است که عناوین قابل انتخاب بسیار محدودند. ماشین، سرگرمی، سبک زندگی، ثروت، اخبار و ورزش، ۶ گزینه‌ی موجود هستند و به‌طور مثال خبری از فناوری نیست. احتمالا مایکروسافت در آینده با ارائه‌ی به‌روزرسانی این فهرست را مفصل‌تر می‌کند. حداقل ترجیح می‌دهیم که اینطور فکر کنیم. اما به هرحال باید فعلا با همین گزینه‌های محدود بسازید.

مایکروسافت اج

مسدود کردن کوکی‌ها

شاید به نظر عجیب بیاید؛ اما تنظیمات پیش‌فرض اج روی مجاز بودن تمام کوکی‌ها تنظیم شده است. برای تغییر این مورد به مسدود کردن تمام کوکی‌ها یا بخشی از آن‌ها، به Advanced Settings بروید و روی Cookies کلیک کنید. فهرستی نمایان می‌شود که گزینه‌های لازم را پیش رویتان قرار می‌دهد.

حتما Third-party cookies را مسدود کنید. این نوع کوکی‌ها هیچ فایده‌ای ندارند و اغلب با هدف جمع‌آوری داده از کاربران ترتیب داده شده‌اند.

هرچند اج در مقایسه با رقبایی چون کروم، فایرفاکس و سافاری حرف زیادی برای گفتن ندارد؛ اما امیدواریم با تنظیماتی که به شما معرفی کردیم توانسته باشیم این مرورگر نوپا را برای‌ شما قابل‌ استفاده‌تر کنیم.

کدام تنظیم را بیشتر می‌پسندید؟ دیدگاه‌ خود را با زومیت به اشتراک بگذارید.


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.