بهینه‌سازی سایت در موتورهای جستجو، (به انگلیسی: Search engine optimization) و به اختصار SEO یک روند مناسب برای افزایش بازدید یک وب سایت یا یک صفحه وب در موتور های جستجو مانند Google - Yahoo - MSN و ... است.

بهینه‌سازی وب سایت شامل توسعه مطالب موجود در خود سایت و HTML و برنامه نویسی مربوط به هر دو و همچنین ارتباط بین کلمات کلیدی و حذف موانع مربوط به فعالیتهای نمایه سازی در موتور جستجو و ترویج یک سایت برای افزایش تعداد لینک دهنده و یا لینک‌های ورودی، از دیگر تاکتیک‌های جستجوگرها است.

بهینه سازی رتبه سایت SEO

برای آنکه وب سایت شما در موتورهای جستجو رتبه مناسبی داشته باشد می بایست اصول و قوانین تولید محتوی لینک سازی و کلا ( سئو ) را در پیاده سازی آن رعایت شده باشد در زیر چند اصل اولیه مهم را برای شما بیان می نمایم:

تولید محتوی با ارزش همچنان پادشاه است !

در صورتی که در ضمینه سئو تحقیق کرده باشید احتمالا با عبارت محتوا پادشاه است آشنا شده اید و حال این عبارت به چه معنی است. معنای این عبارت آن است که در جریان عملیات سئو و بهینه سازی وب سایت وجود محتوای با کیفیت و مورد نیاز کاربران در زمینه شغلی مهترین المان برای موفقیت وب سایت می باشد. در صورتی که وب سایتی بتواند مطالب مورد نیاز کاربران در زمینه شغلی خود را به درستی تامین نماید می تواند رتبه خوبی در موتورهای جستجو بگیرد. پس هر چه می توانید برای تولید محتوای خود بیشتر تلاش نمایید در آینده نتیجه آن را خواهید دید.

گوگل با به‌روزرسانی الگوریتم‌های خود، درصدد مقابله با مطالب کپی برداری شده، سئوی کلاه‌سیاه، استفاده بیش از حد برچسب‎ها برآمده است و به تولید مطالب باکیفیت، تازه و منحصربه‌فرد بیش‌ازپیش توجه کرده است.

انتخاب عنوان مناسب برای هر صفحه Page Title

عنوان صفحه که در بالای مرورگر نمایش داده می شود مهترین آیتمی است که موتورهای جستجو توسط آن متوجه موضوع صفحه می شوند.

عنوان صفحه را برای کار وب سایت طراحی کنید و نه برای موتورهای جستجو. عنوان می بایست برای کاربر جذابیت داشته باشد
از کلمه کلیدی حتی المکان یک بار در عنوان استفاده گردد کافی است.

استفاده از نسخه موبایل وب سایت Mobile Frinedly

آمارها حاکی از رشد بی‌سابقه 60% جستجو و وب‌گردی کاربران اینترنت، از طریق موبایل و تبلت است. از همین رو، طراحی موبایل پسند (Mobile Friendly) وب‌سایت، به یکی از اصول مهم در طراحی و بهینه‌سازی وب‌سایت در سال ۲۰۱۵، تبدیل‌شده است.

سرعت لود و عدم قطعی سایت

سرعت لود وب‌سایت و آپ تایم بودن همواره یکی از مهم‎ترین موارد رتبه دهی و رضایت کاربران از وب‌سایت‌ها بوده است. سرعت بارگزاری صفحات در بالا و یا پایین آمدن میزان رتبه و رضایت بازدیدکنندگان تاثیر به سزایی دارد . توصیه می‌گردد وب‌سایت خود را از نظر سرعت لود شدن در کامپیوتر و موبایل به‌صورت جداگانه بررسی نموده و آن را بهینه‌سازی نمایید.

یافتن کلمات کلیدی مرتبط به وب سایت

یکی از مهترین کارهایی که برای کار سئو می بایست انجام داد یافتن کلمات کلیدی مرتبط به وب سایت می باشد که می بایست توسط سئو کار انجام گردد و برای عنوان صفحات وب سایت و همچنین تولید محتوا برای وب سایت به کار برده شود. شما زمینه فعالیت خود را می دانید به عنوان مثال یکی از زمینه های فعالیت دارکوب سئو می باشد. برای آنکه کلمات کلیدی مرتبط به این کلمه را بیابید کافی است این کلمه را در دو نرم افزار گوگل به نام های Google Trends و Google Keyword Planner وارد نمایید تا کلمات کلیدی مرتبط به کلمه کلیدی اصلی شما بتوسط این ابزارها ارائه گردد.

میزان استفاده از کلمات کلیدی

لازم نیست از کلمه و یا کلمات کلیدی خود در صفحه بسیار استفاده نمایید و صفحه خود را پر از کلمه کلیدی نمایید. مقاله می بایست برای کاربر نوشته شود و نه موتورهای جستجو. استفاده یک بار هم برای یک صفحه کافی است و مهم آن است که مقالات و صفحات سایت شما حس خوبی در کاربر ایجاد نمایید. در صورتی که کاربر وارد صفحه ای شود و صفحه پاسخ گویی جستجوی انجام شده کاربر نباشد کاربر در صفحه مورد نظر باقی نخواهد ماند و این به ضرر رنک وب سایت می باشد. بنابراین مهترین مسئله ارائه اطلاعات مفید و مورد نیاز به کاربر می باشد.

بک لینک سازی یا link building

موتور های جستجو به مطالبی که به مطالب مرتبط با آن لینک شده باشد، بسیار توجه می کنند. توجه کنید که لینک شدن کلمات کلیدی کافی نیست بلکه موضوع مطالب نیز باید مرتبط با فضای کاری وب سایت باشد. لازم است این لینک ها تا حد امکان کوتاه باشد و لینک ناقص نباشد زیرا هر یک از این لینک ها یک ارجاع به وب سایت شما است و برای شناخت و اعتبار آن بسیار موثر است.

ایجاد لینک از سایت های دیگر کاری است که می بایست پیوسته انجام گردد. در حقیقت بک لینک سازی خطر ناکتریک ترین بخش از سئو و بهینه سازی سایت می باشد که می بایست با دقت انجام گردد. می توانید برای ایجاد بک لینک به سایت خود از فروم ها، انجمن ها، وبلاگ ها استفاده نمایید.

اهمیت لینک های داخلی

به لینک های بین صفحات یک سایت لینک داخلی گفته میشود. گوگل در سال 2015 توجه ویژه ای به تعداد لینک های داخلی یک صفحه دارد و از آن برای تشخیص میزان اهمیت صفحات یک سایت استفاده میکند. در استفاده از Anchor Text محتاط باشید و از کیورد های خود برای نامیدن صفحات محبوب استفاده کنید.

به روز رسانی وب سایت

سعی نمایید حتما سایت خود را در یک سیکل زمانی مشخص به روز رسانی نمایید. به عنوان مثال هفته ای یکبار در سایت مقالت جدید و اخبار مرتبط به زمینه شغلی خود بارگذاری نمایید. کیفیت مقالات و صفحات وب سایت شما بسیار مهم است و تاثیر بسیاری در رنک وب سایت شما در موتورهای جستجو خواهد گذاشت.

میزان و حجم مطالب صفحات وب سایت

هر چه مطالب سایت شما عمیق تر باشد و موضع مورد نظر را بیشتر تحت پوشش دهد تاثیر مثبت تری خواهد داشت. سعی نمایید حداقل 10 سطر متن برای صفحات وب سایت خود داشته باشید و جنبه های مختلف موضوع را به صورت کامل بررسی نمایید. بررسی جنبه های مختلف موضوع باعث شده تا نیاز کاربر تنها با خواندن مقاله شما برطرف شود. هر چه مقالات شما جامع تر و کامل تر باشد تاثیر بیشتری در سئو سایت شما خواهد داشت و بنابراین دارکوب شما را تشویق می نماید سایت خود را تبدیل به مرجع اطلاعاتی زمینه فعالیت خود نمایید.

اعتبار دامنه

موتورهای جستجو به دامنه هایی که تاریخ انقضای آنها نزدیک باشد اطمینان نخواهند کرد. برای جلب اعتماد لازم است دامنه حداقل ۳ سال اعتبار داشته باشد تا ماندگاری آن مورد تایید قرار گیرد.

استفاده از پروتکل امن https

استفاده از پروتکل https که امنیت را برای وب سایت شما فراهم می کند امروزه مورد توجه Google برای رتبه دهی به وب سایت ها قرار گرفته است. این امنیت در بسیاری از حوزه های مجازی از جمله حوزه حفاظت از اطلاعات کاربران و خرید و فروش اینترنتی باید اعمال شود.

search engine optimisation سئو

برند سازی Branding

در صورتی که ادعا می نمایید شرکت معتبری هستید و فعالیت شما از سایر شرکت ها متمایز است می بایست برند خود را داشته باشد. بر روی برند خود تمرکز نمایید زیرا برندینگ چیزی است که موتورهای جستجو هم اکنون ارزش بیشتری برای آن قائل هستند و الگوریتم هایی را برای تشخیص برندهای معتبر ارائه می نمایند.

توجه به سایر موتورهای جستجو

اگر چه امروزه موتور جستجوی Google بیشترین استفاده را دارا می باشد، اما مرورگر پر قدرتی همچون فایرفاکس به صورت پیشفرض از موتور جستجوی Yahoo استفاده می کند. بنابرین لازم است علاوه بر موتور جستجو Google توجه خود را به دیگر موتورهای جستجو همچون Yahoo و bing نیز معطوف کنید.

ارتباط و استفاده از شبکه های اجتماعی

حضور و فعالیت و معرفی سایت ( اخبار - مقالات - محصولات و خدمات شما ) در شبکه های اجتماعی همچون Facebook ،Google+ ،Twitter و ... می تواند به رشد مخاطبان و افزایش رتبه دهی وب سایت کمک شایانی کند. تعداد لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌گذاری‌های متعدد، بیانگر علاقه افراد به یک مطلب است؛ موتورهای جستجو با دریافت این سیگنال‌ها، محتوای موردعلاقه را شناسایی می‌کنند و به اعتبار آن وب‌سایت پی می‌برند. برای قدرت بخشیدن به شبکه های اجتماعی خود به نکات زیر دقت کنید:

سعی کنید حداقل ماهی 2-3 پست جدید در صفحات خود ارسال کنید.
مشتریان خود را ترغیب نمایید تا صفحه و پست های شبکه اجتماعی شما را لایک نمایند.
اخبار, تصاویر و مقالات جدید موجود در وب سایت خود را بصورت مرتب در شبکه های اجتماعی خود بارگذاری نمایید.

چرخه تولید محتوای جدید در سایت

از هم اکنون برای سایت خود برنامه ریزی نموده و با توجه به امکانات و زمان خود چرخه زمانی مشخصی را برای ارسال مقالات جدید در سایت معین نمایید. به عنوان مثال می توانید هفته ای یک و یا چند مقاله و یا یکی در هر ماه در سایت خود بارگذاری نمایید. نکته ای که مهم می باشد آن است که شما این زمان بندی را برای همیشه رعایت نمایید به این صورت که در صورتی که شما هر روز یک مقاله جدید در سایت خود بارگذاری می نمایید این کار را برای همیشه ادامه دهید.

ادامه این ریتم تاثیر بسیار مثبتی در رنکینگ سایت شما خواهد داشت. البته همیشه کیفیت مقدم بر کمیت می باشد و در صورتی که نمی توانید ارسال مقاله جدید را در سایت با زمان بندی مشخص و کیفیت قابل قبول را ارائه نمایید سعی نمایید مدت زمان بیشتری را برای ارسال هر مقاله خود در سایت معین نمایید.

استفاده از سایر روش های تبلیغاتی

فراموش ننمایید در صورتی که فقط تمرکز خود را بر روی سئو قرار دهید و از سایر روش های تبلیغاتی برای شرکت و مجموعه خود استفاده ننمایید نتیجه خوبی از سئو وب سایت خود نخواهید گرفت. برای آنکه بهترین نتیجه را از عملیات سئو و بهینه سازی سایت خود بگیرید بهتر است روش های تبلیغات دیگر را نیز در حد توان خود انجام دهید. سایر روش های تبلیغاتی برای شرکت شامل موارد زیر هستند.

تبلیغات شهری و محیطی نظیر بیلبورد
تبلیغات در جراید و روزنامه ها
تبلیغ در سایر وب سایت ها
انجام تبلیغات کلیکی نظیر Adwords
ارسال ایمیل تبلیغاتی
ارسال اس ام اس تبلیغاتی
تیزر و تبلیغات تلویزیونی

هر چه بتوانید بیشتر سایر روش های تبلیغاتی را انجام دهید به برند سازی شما کمک خواهد نمود و برند سازی شما باعث بالا رفتن رتبه وب سایت شما در موتورهای جستجو خواهد گردید. پی در نتیجه حتما برای سایر روش های تبلیغاتی خود بودجه در نظر بگیرید.

صبور باشید

داشتن صبر و پشتکار در عملیات سئو مهترین مسئله می باشد . مراحل بررسی و آنالیز وب سایت شما توسط موتورهای جستجو به فاکتور های مختلفی وابسته است و بنابر این ممکن است زمانبر می باشد و این یک امر طبیعی در مراحل بهینه سازی رتبه سایت است.

در واقع شما باید حسن نیت خود را برای برند و محتوی که در وب سایت خود ارائه داده اید را به موتورهای جستجو ثابت کنید , اثبات این ادعای شما , توسط فرمول های ریاضی پیچیده از سمت موتورهای جستجو به خصوص گوگل و با توجه به موارد فوق انجام می شود و یک پروسه زمانبر خواهد بود. پس لطفا صبر خود را از دست ندهید و به سراغ روش های ( کلاه سیاه ) نروید.

سخن پایانی

استفاده از استراتژی مناسب برای بهینه سازی وب سایت می تواند به شرکت و یا برند شما اعتبار و رتبه ببخشد. امروز زمان آن رسیده است که به بهبود ROI و نیاز انسان بیاندیشید و به فکر ربات های جستجو گر نباشید.

برای ارتقای رتبه وب‌سایت و حفظ روند روبه رشد وب‌سایت شما، به‌کارگیری مواردی بالا، اکیداً توصیه می‌شود اما حقیقت آن است که در فرآیند بهینه‌سازی یک وب‌سایت، هیچ‌گاه وسواس نداشته باشید؛ موتورهای جستجو بسیار هوشمند شده‌اند و متوجه فعالیت شما خواهند شد. بهینه‌سازی بیش‌ازحد یا over optimization، یک حرکت غیرطبیعی برای گوگل محسوب می‌شود. نکته طلایی در سئو، فعالیت مستمر و تولید محتوا برای انسان‎ها است نه ربات‌های گوگل!

منابع:

http://www.smartbugmedia.com/blog/10-on-page-seo-tips-to-use-in-2015

http://searchenginewatch.com/sew/how-to/2396193/11-seo-tactics-you-need-to-know-in-2015

http://thenextweb.com/socialmedia/2015/02/26/7-seo-strategies-to-implement-in-2015/

https://moz.com/blog