تعداد مگاپیکسل دوربین چقدر اهمیت دارد و آیا این موضوع روی کیفیت تصاویر تأثیر خواهد داشت؟ در این مطلب به اهمیت مگاپیکسل در ثبت تصاویر می‌پردازیم.


هنگامی که صحبت در مورد عکاسی به میان آید، رزولوشن دوربین همیشه یکی از مهم‌ترین مشخصات دستگاه‌های عکاسی و نیز یکی از مهم‌ترین عوامل برای فروش این نوع محصولات است. علاوه بر این، امروزه دوربین‌های نصب‌شده روی گوشی‌های هوشمند از نظر تعداد مگاپیکسل با دوربین‌های معمولی به‌راحتی رقابت می‌کنند.

سؤالی که در اینجا برای بسیاری از کاربران به وجود می‌آید، این است که برای ثبت یک عکس حرفه‌ای واقعا به چند مگاپیکسل نیاز است؟ البته پاسخی یکسان و صحیح برای این سؤال وجود ندارد و علاوه بر تعداد مگاپیکسل‌، فاکتورهای مهم و مختلف دیگری وجود دارد که در مجموع تمامی این عوامل بر کیفیت نهایی عکس تأثیر دارند.

ابعاد مهم است یا نه

اگر یک عکاس حرفه‌ای هستید و تصاویر ثبت‌شده توسط شما در مجلات یا بیلبوردهای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سؤال در مورد داشتن تعداد بیشتر یا کمتر مگاپیکسل‌ به شرایط شما ارتباط دارد. اما اگر یک عکاس معمولی هستید یا گاهی با گوشی هوشمند خود عکاسی می‌کنید، تعداد مگاپیکسل‌ اهمیت چندانی نخواهد داشت.

اساسا بیشتر افرادی که با گوشی‌های هوشمند خود عکاسی می‌کنند، اهمیت زیادی به تعداد مگاپیکسل‌ دوربین دستگاه خود نمی‌دهند. باید اشاره کنیم که چشم انسان قادر نیست میزان مگاپیکسل‌ ثبت‌شده در تصاویر کوچک‌تر از ابعاد بیلبوردهای تبلیغاتی یا نمایشگرهای خیلی بزرگ را تشخیص دهد. در واقع چشم در صورتی تفاوت مگاپیکسل‌ به کار گرفته‌شده برای ثبت تصاویر را تشخیص خواهد داد که عکس مورد نظر در ابعاد بزرگی به نمایش درآید.

سنسور مهم است

سایز سنسور روی یک دوربین نسبت به تعداد مگاپیکسل‌ اهمیت بسیار بالاتری دارد. سنسور به کار گرفته‌شده در دوربین یک گوشی هوشمند کوچک و معمولا زیر ۵ میلی‌متر است. اما سنسور مورد استفاده در یک دوربین حرفه‌ای بسیار بزرگ‌تر از سنسور موجود در دوربین یک گوشی هوشمند است.

اگر سنسور کوچک به کار گرفته‌شده در دوربین یک گوشی هوشمند دارای رزولوشن ۲۰ مگاپیکسل باشد، در این شرایط ابعاد پیکسل‌ها در دوربین گوشی یادشده نسبت به ابعاد پیکسل‌های یک دوربین DSLR که رزولوشنی ۲۰ مگاپیکسلی دارد بسیار کوچک‌تر خواهد بود. این نکته را هم باید در نظر داشته باشید که هر چه سایز پیکسل‌ها کوچک‌تر باشد، امکان ایجاد نویز و به هم ریختن رنگ‌بندی تصاویر بیشتر خواهد بود. پیکسل‌های بزرگ‌تر نور بیشتری جذب می‌کنند و در نتیجه دقت تصاویر ثبت‌شده با پیکسل‌های بزرگ‌تر بالاتر است.

اهمیت گشودگی دیافراگم

گشودگی دیافراگم یکی از بخش‌های دوربین‌های حرفه‌ای است که میزان جذب نور توسط لنز را کنترل می‌کند. البته این مشخصه علاوه بر کنترل شدت نور جذبی، عمق تصاویر، یعنی میزان شارپ بودن بخش فوکوس شده و بخش پشتی تصویر را نیز کنترل می‌‌کند.

اما امکان تغییر گشودگی دیافراگم در اکثر گوشی‌های هوشمند وجود ندارد و بدین طریق نمی‌توان میزان جذب نور و عمق تصاویر را در دوربین گوشی‌ها کنترل کرد. علاوه بر این در گوشی‌های هوشمند امکان کنترل طول فوکوس وجود ندارد و تمامی این عوامل بر کیفیت تصویر ثبت‌شده تأثیر دارند.

نتیجه‌گیری

هیچ پاسخ کاملی برای اینکه بگوییم بهترین تعداد مگاپیکسل‌ چقدر است، وجود ندارد. برای یافتن پاسخ صحیح‌تر، مهم این است که هدف خود را از عکاسی تعیین کنید و در این شرایط می‌توان گفت چه تعداد مگاپیکسل برای شما بهتر است.

در هر صورت هنگامی که بحث در مورد حجم تصاویر به میان آید، مطمئنا مگاپیکسل اهمیت پیدا می‌کند. مگاپیکسل بیشتر به معنای بیشتر شدن حجم فایل است. با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف می‌توانید حجم تصاویر ثبت‌شده را بدون افت کیفیت کاهش دهید. این ویژگی برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای اهمیت بالایی دارد؛ چراکه این افراد همیشه سعی می‌کنند عکس‌های خود را با رزولوشن اصلی و با کم‌ترین حجم ممکن ذخیره کنند.

نظر شما در این مورد چیست؟


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.