زمانی که در کنفرانس اپل از خصوصیات طراحی آیفون 5 گفته شد، دیدن چشمان بهت زده بسیاری از خبرگان طراحی صنعتی دیدنی بود. آیفون 5 همانند جواهری تراش خورده از الماس و شیشه که در آن سخت افزار قدرتمند اپل در کنار سیستم عامل توانای این شرکت نهفته باشد خود نمایی می‌کرد. در این مقاله که متن آن برگرفته از سایت رسمی اپل می‌باشد جزییات زیبایی از طراحی مدرن این وسیله ذکر شده است.


پیش از شروع مقاله در نظر داشته باشید، مواردی که در این مقاله می‌خوانید نظرات اپل در مورد آیفون ۵ است.

خلق یک طراحی کاملا نو به معنی اختراع کامل یک تکنولوژی جدید است

hero backاپل با طراحی مدرن آیفون 5 به خوبی به کاربران متذکر می‌شود که آیفون، جدای از گوشی بودنش، آنقدرها برای این شرکت و شما ارزش دارد که در طراحی آن برای درخشش در دستان شما، خلاقیتی شگرف دخیل شده باشد. آیفون 5 قرار است چه آن هنگام که در دست شما خاموش و آرام گرفته است و چه در لحظاتی که توانایی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاریش را به شما عرضه می‌کند، مانند جواهری ارزشمند بدرخشد. اوج هنر اپل زمانی آشکار می‌گردد که بدانیم نازک‌ترین آیفون ویژگی‌های سخت‌افزاری بارز خود را فدای نازکی و سبکی خیره‌کننده‌اش نکرده است. اپل به‌راستی در آیفون 5 در همه جهات به‌جلو گام برداشته است و برای هر یک از این قدم‌ها به آفرینش تکنولوژی‌های ناب روی آورده است.

اپل می‌توانست برای تولید این محصول از تکنولوژی‌های فعلی کمک بگیرد ولی با آن‌ها دیگر جواهر خلق نمی‌شد، بنابراین اپل باز هم ابداع کرد. اگر تکنولوژی ساخت این جواهر وجود نداشت، اپل دست به ابداع آن زد زیرا که ابداع و خلاقیت در بطن بدنه فکری تمامی کارکنان اپل رخنه کرده است. اپل از نوآوری و ابداع دیگر ترسی ندارد بلکه ترس اپل از نیافتن راهی برای ایجاد خلاقیت است. در نهایت سبک‌ترین، نازک‌ترین و سریع‌ترین آیفون به روی جهانیان لبخند زد.

iphone inضخامت آیفون 5 تنها 7.6 میلی‌متر است که برای رسیدن به این ضخامت اندک، مهندسین اپل مجبور شدند برای جزء به جزء محصول، از نو اندیشه کنند. آن‌ها بدین منظور سیم‌کارت نانو را با اندازه کوچکتر نسبت به میکرو سیم‌کارت (نزدیک به 44 درصد کوچکتر) پیشنهاد دادند. حتی در این راه، متد مرسوم استفاده از دو چیپ مجزا برای صدا و دیتا در سیستم‌های LTE را نیز تغییر دادند و از یک چیپ بدین منظور استفاده کردند. پورت 30 پین و بزرگ اپل نیز از این تغییرات در امان نماند و جای خود را به پورت سبک‌تر و با ابعاد کوچک‌تر (80 درصد کوچک‌تر) داد. دامنه این تغییرات دوربین 8 مگاپیکسلی iSight اپل را نیز نشانه رفت و علی‌رغم انواع و اقسام بهبود‌های صورت گرفته در نسل جدید نظیر عکس برداری دینامیک در نور کم و شکار عکس پانورامای 28 مگاپیکسلی نزدیک به 20 درصد کوچک‌تر گردید. جالب آنکه پردازنده A6 آیفون 5 علاوه بر جهش دوبرابری در سرعت نسبت به A5، حدود 22 درصد کوچک‌تر شده است. در کل با همه این تغییرات صورت گرفته، آیفون 5، 20 درصد سبک‌تر و همچنین 18 درصد نازک‌تر از آیفون 4S شده است.

نازک‌ترین نمایشگر اپل

precision sideساخت آیفونی نازک‌تر و سبک‌تر بدون تغییر در نمایشگر امکان پذیر نخواهد بود. مهندسان اپل توانسته‌اند رتینای جدیدی را خلق کنند که تکنولوژی لمسی را به صورت یکپارچه در خود دارا است. درحقیقت در تکنولوژی جدید پیکسل‌ها علاوه بر نمایش تصویر وظیفه ایفای نقش به‌عنوان الکترود‌های حساس به لمس را نیز بر عهده خواهند داشت. با حذف شدن لایه میانی سنسورهای لمسی، فاصله چشمان شما با پیکسل‌ها کمتر شده است و تصاویر واضح‌تر از همیشه در جلوی چشمان شما خودنمایی می‌کنند. نمایشگر جدید 30 درصد نسبت به گذشته نازک‌تر شده‌ است.

آیفون 5 با سطحی از دقت و ظرافت ساخته شده است که تا به‌حال در هیچ‌ گوشی هوشمندی دیده نشده است

تا به‌حال این درجه از دقت و حساست در تولید یک گوشی خرج نشده بود. فقط لازم است نگاهی به شیشه پشت بدنه آیفون 5 ( بالا و پایین بدنه) بیندازید. در فرآیند تولید آیفون 5، از بدنه آلومینیومی با دو دوربین پر قدرت 29 مگاپیکسلی به دقت عکس‌برداری می‌شود. سپس یک ماشین هوشمند با مقایسه این عکس‌ها با 725 شیشه تولید شده برای پشت بدنه این محصول، دقیق‌ترین شیشه برای مطابقت با بدنه فلزی تولیدی را انتخاب می‌کند. این فرآیند برای هر گوشی آیفون 5 به‌شکل مجزا صورت می‌گیرد.

اطراف نمایشگر( قسمت پخ مانند بدنه) با دقیق‌ترین الماس‌های بلورین تراش می‌خورد و هیچ ناهماهنگی در تراش لبه نمایشگر وجود نخواهد داشت. خطوط ایجاد شده در آیفون 5 آن‌را بیش از گذشته با طراحی‌های مرسوم در گوشی‌های همراه متمایز می‌کند و آن را به شکل جواهری تراش خورده در دستان شما نشان می‌دهد.

بدنه‌ای متشکل از شیشه و آلومینیوم

precision cameraدر پشت قاب آیفون 5 از آلومینیوم آنادایز شده استفاده شده است (دقیقا همانند نوت بوک اپل) که از سمت بالا و پایین به شیشه سرامیکی در مدل‌های سفید و نقره‌ای و شیشه‌های رنگی در مدل مشکی و تیره می‌رسد.

کریستال یاقوت کبود

با اینکه لایه محافظ دوربین isight آیفون 5 به شفافیت شیشه است ولی از جنس شیشه نیست. این لایه محافظ در حقیقت یک نوع کریستال یاقوت کبود است که در میان مواد شفاف، بعد از الماس بیشترین مقاومت و سختی را دارا می‌باشد. بدین معنی که خش و خراش به سطح محافظ لنز راهی نخواهند داشت.


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.