شرکت‌های اپل و گوگل در مورد عکاسی با فرمت RAW تحت عنوان فایل‌های DNG به توافق رسیدند. در اینجا به دلایل پشتیبانی از DNG می‌پردازیم.


با انتشار رسمی سیستم عامل iOS 10 که از ۲۳ شهریور آغاز شده است، شرکت اپل پشتیبانی از فرمت فایل تصویری RAW را تحت عنوان DNG به دستگاه‌های دارای iOS شامل آیفون 6 اس، آیفون 6 اس پلاس، آیفون SE، آیفون 7، آیفون 7 پلاس و آیپد پرو 9.7 اینچی اضافه کرده است. DNG همان فرمت فایلی است که کاربران اندرویدی پس از انتشار سیستم عامل اندروید 5.0 لالی‌پاپ از بیش از یک سال پیش به آن دسترسی داشتند. فرمت DNG که کوتاه شده‌ی عبارت Digital Negative و به معنی نگاتیو دیجیتال است، به وسیله‌ی شرکت مشهور ادوبی (Adobe) برای عکاسی دیجیتال توسعه داده شده است. اما عکاسی RAW و فرمت DNG چیست و چه کاربردی دارند؟ دلیل پشتیبانی اپل از فرمت فایل DNG چیست؟ همراه زومیت باشید تا در ادامه‌ی مقاله پاسخ این سوالات را به طور کامل شرح دهیم.

به نظر می‌رسد در گوشی‌های هوشمند سنت شکنی شده و استفاده از فرمت فایل تصویری بسیار مشهور JPEG را که به راحتی و فورا قابل اشتراک گذاری است، کنار گذاشته‌ شده‌اند. فایل‌های JPEG به طور خودکار به وسیله‌ی نرم‌افزار داخلی دوربین یا گوشی هوشمند ویرایش شده و تنظیم می‌شوند؛ به طوری که بلافاصله می‌توان آن‌ها را برای کارهای مختلفی مانند به اشتراک گذاری مورد استفاده قرار داد. انواع فایل‌های RAW که در برخی موارد DNG هم نامیده می‌شوند، هرگز به صورت خودکار و به وسیله‌ی نرم‌افزار لمس نشده و شامل بسیاری از داده‌های دست نخورده‌ی تصاویر هستند. فایل‌های RAW دست نخورده، صرف نظر از این که به وسیله‌ی نرم‌افزار ویرایش تصویر رایانه‌ی دسکتاپ یا ویرایش‌گرهای تصویر گوشی‌های هوشمند باز شوند، از انعطاف‌پذیری بیش‌تری برای روتوش کردن نسبت به فایل‌های JPEG که قبلا پردازش شده است، برخوردار هستند. همان‌طور که انتظار می‌رود، فایل‌های RAW حجم زیادی دارند.

در عکاسی RAW عکاس مجبور نیست همه‌ی شرایط را به صورت ایده‌آل در نظر بگیرد

سیستم عامل iOS 10 که از ۲۳ شهریور منتشر شده، امکان جابه‌جایی بین فایل قدیمی JPEG و DNG RAW را به واسطه‌ی نرم‌افزارهای سوم شخص فراهم می‌کند. با این حال، فعلا نرم‌افزار بومی اپل نمی‌تواند عکسی با فرمت RAW بگیرد. چندین دوربین گوشی‌های هوشمند اندرویدی که به طور عمده مربوط به گوشی‌های هوشمند رده بالایی است که دارای سیستم عامل اندروید 5.0 لالی‌پاپ (Lollipop) هستند، دارای قابلیت ثبت تصاویر با فرمت RAW در نرم‌افزار بومی یا نرم‌افزارهای سوم شخص هستند. به خاطر این که فایل‌های DNG حجم بیش‌تری نسبت به فایل‌های JPEG دارند، گزینه‌ای برای فعال یا غیرفعال کردن عکاسی با فرمت DNG در اختیار کاربران گذاشته شده است. عکاسی RAW در حقیقت به این معنی است که عکاس در زمان گرفتن عکس مجبور به در نظر گرفتن همه‌ی شرایط به صورت ایده‌آل نخواهد بود.

در حالی که ممکن است فایل DNG کاملا پیچیده باشد، اما ایده‌ی اصلی پشت نوع فرمت فایل دست نخورده، برخلاف پیچیدگی یاد شده است. در واقع توماس نول (Thomas Knoll) به عنوان موسس اصلی بخش فتوشاپ و کسی که با شرکت ادوبی برای توسعه‌ی فایل DNG در سال ۲۰۰۴ همکاری کرد، هدف از توسعه‌ی DNG را ساده‌تر کردن عکاسی عنوان کرده است. در ادامه می‌توانید اظهارات نول را درباره‌ی عکاسی RAW که خود را یک فرد غیر حرفه‌ای (amateur) در زمینه‌ی عکاسی می‌داند، از زبان خودش بخوانید:

عکاسی RAW به این معنی است که در زمان عکاسی، کاربران برای ثبت عکس مورد نظر مجبور به در نظر گرفتن همه‌ی شرایط به صورت ایده‌آل و پسندیدن آن‌ها نخواهند بود. در صورتی که در نحوه‌ی راه‌اندازی و تنظیم دوربین که اغلب پیش می‌آید اشتباهی رخ دهد، پس از عکاسی و در زمان پردازش فایل RAW، اشتباه صورت گرفته به طور بدیهی قابل رفع خواهد بود. به عقیده‌ی من فرمت‌های RAW در مقایسه با JPEG، فرآیند عکاسی را ساده‌تر می‌کند.

فایل RAW خام، امکان تنظیم دقیق میزان نور، توازن رنگ سفید، شارپ بودن و موارد دیگر را در تصاویر فراهم می‌کند

در عکاسی با فایل JPEG، دوربین به طور خودکار اطلاعاتی مانند توازن رنگ سفید را تعیین کرده و الگوریتم شارپ کردن تصویر را اعمال می‌کند. در حالی که فایل RAW حتی قادر به ترمیم خطاهای مربوط به نوردهی شدید نبوده و از طریق فراهم آوردن تنظیم دستی پارامترهایی که رایانه به طور خودکار برای فایل‌های JPEG تعیین می‌کند، امکان کنترل بیش‌تری را به واسطه‌ی نرم‌افزارهای مختلف موبایلی و دسکتاپی برای عکاس فراهم می‌کند. تنظیم خطاهای مربوط به توازن نور سفید به طور ویژه‌ای آسان است؛ به علاوه این که فایل‌های RAW امکان تنظیم دقیق نوردهی را از طریق افزایش جداگانه‌ی میزان تاریکی و روشنایی تصاویر فراهم می‌کنند. در ادامه می‌توانید تصویری ویرایش نشده با فرمت RAW را که کولبی براون (Colby Brown) با گوشی هوشمند نکسوس 6P گرفته مشاهده کنید.

عکاسی RAW

تصویر زیر همان تصویر قبلی بوده و به وسیله‌ی کولبی براون ویرایش شده است.

عکاسی RAW

همچنین پشتیبانی از فرمت DNG اجازه‌ی ویرایش فایل‌های RAW را در هر زمانی به عکاس‌های موبایلی می‌دهد. در گذشته، عکاس‌ها پس از ثبت تصویر نیازمند انتقال و ویرایش فایل‌های تصویری در رایانه‌ی دسکتاپ یا لپ‌تاپ بودند. با پشتیبانی نسخه‌ی موبایلی نرم‌افزار Adobe Lightroom از فرمت فایل RAW که در تبلت‌های قدرتمندی مانند آیپد پرو اپل اجرا می‌شود، عکاس به راحتی می‌تواند در هر مکان و زمانی بدون حمل لپ‌تاپ سنگین یا انتظار برای بازگشت به استودیوی عکاسی، اقدام به ویرایش فایل DNG بکند. به علاوه، هنگامی که عکاس از پلتفرم Creative Sync ادوبی استفاده کند، هر تغییر اعمال شده در تصویر در همه‌ی دستگاه‌های مرتبط با فضای ابری منعکس شده و قابل ویرایش خواهد بود.

حجم زیاد، کاهش سرعت عملکرد دوربین و لزوم ویرایش تصویر از معایب عکاسی RAW است

چندین جنبه‌ی منفی در مورد کار با فایل RAW وجود دارد که می‌توان به اندازه‌ی بزرگ این فایل که می‌تواند سرعت عملکرد دوربین را کاهش دهد و این که کاربران مجبور هستند فایل‌های RAW را قبل از به اشتراک گذاری آنلاین ویرایش کرده و به عنوان یک فایل JPEG ذخیره کنند، اشاره کرد. اما اغلب، انعطاف‌پذیری ویرایش این فایل‌ها به خصوص برای عکس‌هایی که در هر صورت در آینده باید ویرایش شوند، ارزش بیش‌تری داشته و به جنبه‌های منفی آن می‌چربد.

بنابراین اگر عکاسی RAW بسیار انعطاف‌پذیر است، پس چرا RAW مشهور به داشتن فرآیندی پیچیده است؟ به گفته‌ی نول، بخشی از این پیچیدگی ریشه در مشکل دسترسی به این فایل دارد. برندهای مختلف انواع مختلفی از فایل‌های RAW دارند. برای مثال: کاربران دوربین‌های نیکون (Nikon) پسوند NEF را در نام تصاویر خود خواهند دید؛ در حالی که دارندگان دوربین‌های کنون (Canon) پسوند CR2 را مشاهده خواهند کرد. هنگامی که یک دوربین جدید عرضه می‌شود، برخی اوقات سازندگان فقط قابلیت سازگاری با فایل‌های جدید را به این دوربین اضافه می‌کنند. به عبارت دیگر، فایل‌های جدید دیگر به وسیله‌ی نرم‌افزارهای قدیمی‌تر از دوربین قابل دسترسی نخواهند بود.

فرمت فایل DNG به خاطر مشکلات سازگاری فرمت‌های فایل تصویری میان دوربین‌ها و نرم‌افزارها متولد شد

مسئله‌ی سازگاری باعث شکایت و نارضایتی بسیاری از مصرف کننده‌ها از جمله خود نول بود. زمانی که نول اقدام به خرید دوربین سازگار با فرمت RAW کرده بود، فتوشاپ هنوز در سال ۲۰۰۲ از آن پشتیبانی نمی‌کرد. در این زمان نول تصمیم به توسعه‌ی نرم‌افزار Adobe Camera RAW که نرم‌افزاری برای خواندن فرمت‌های مختلف RAW و تبدیل آن‌ها به فرمت‌های رایجی که می‌توانند هنوز در نسخه‌های قدیمی نرم‌افزارها هم باز شوند، گرفت. در این زمان فرمت فایل DNG متولد شد. در این‌جا می‌توانید نمونه‌ی دیگری از تفاوت تصویر RAW ویرایش نشده و نسخه‌ی ویرایش شده را که به وسیله‌ی گوشی هوشمند Nexus 6P گوگل ثبت شده، مشاهده کنید.

عکاسی RAW

عکاسی RAW

فرمت فایل DNG یک فایل RAW بوده که به صورت جهانی در دسترس است. برخلاف فرمت‌های کاملا خاص RAW، فایل DNG به صورت یک سند عمومی است؛ به طوری که همه‌ی کارخانه‌های سازنده و مهندس‌های نرم‌افزار می‌توانند از فرمت فایل یاد شده استفاده کنند. در این حالت سازندگان دوربین‌های عکاسی مانند تولید‌کنندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی، شرکت اپل و Leica به راحتی می‌توانند در مورد پشتیبانی از قابلیت فایل RAW متحد شوند.

برخی از برندها ممکن است به خاطر ایجاد یک فایل کوچک‌تر یا به منظور مدیریت داده‌ها به صورت‌های دیگر، از راهکارهای فشرده‌سازی متفاوتی برای فشرده‌سازی فایل تصاویر استفاده کنند. با این حال طبق توضیحات نول، در سطح کیفی تصاویر هیچ تفاوتی بین فرمت‌های فایل NEF ،CR2 و DNG وجود ندارد. هنگامی که یک دوربین جدید عرضه می‌شود، نول و هم‌گروهی‌های آن در شرکت ادوبی بر روی تجزیه کردن فرمت‌های فایل به داده در پیرامون مشخصات فیزیکی دوربین و فراداده‌ی تصویر (metadata) کار کرده و سپس تغییر جدید را به نرم‌افزار Adobe Camera RAW اضافه می‌کنند. نرم‌افزار تبدیل کننده‌ی یاد شده به عنوان یک رابط به منظور حل کردن مشکل سازگاری میان فرمت‌های متفاوت RAW و نرم‌افزارهای نمایش و مدیریت تصاویر که هنوز برای پشتیبانی از فایل‌های تصاویر دوربین‌های جدید بروزرسانی نشده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالی که بسیاری از برندها هنوز هم از فرمت فایل RAW منحصر به فردی استفاده می‌کنند، فایل DNG معیار استانداردی را فراهم کرده و به کاربران دوربین‌های جدید اجازه‌ی تبدیل فایل‌ها را به منظور استفاده در نرم‌افزارهای قدیمی می‌دهد. برندهای مختلف ممکن است از روش‌های فشرده‌سازی فایل متفاوتی در فایل‌های خود استفاده کنند؛ اما ساختار DNG به عنوان یک فایلی که به وسیله‌ی شرکت ادوبی توسعه داده شده است، دارای داده‌های پیش‌نمایش بارگذاری سریعی است که امکان ویرایش سریع را درون نرم‌افزارهای Lightroom و Adobe Camera RAW فراهم می‌کند. به علاوه این که فرمت DNG برای عکس‌هایی که قصد بایگانی آن را دارید، در نظر گرفته شده است. این فایل به عنوان یک استاندارد ممکن است ۲۰ سال بعد هنوز هم قابل دسترس باشد.

توماس نول

ساختار پایه‌ای فایل DNG از زمان معرفی آن در سال 2004 تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است؛ با این حال، پیشرفت‌های جاری فایل یاد شده، امکان کار با تصاویر محدوده‌ی پویایی وسیع (HDR) و پانوراما را فراهم کرده است. طبق اظهارات توماس نول، دلیل اصلی انتخاب فرمت فایل DNG به وسیله‌ی سازندگان گوشی‌های هوشمند به عنوان فرمت فایل تصویر، امکان استفاده‌ی عمومی از فایل DNG در سطح جهانی است. در صورتی که شرکت‌های اپل و گوگل قصد توسعه‌ی فرمت RAW مخصوص به خود را داشتند، هر یک از توسعه دهندگان نرم‌افزاری ملزم به انتشار یک بروزرسانی برای هر گوشی هوشمند جدید عرضه شده به منظور حفظ سازگاری با تصاویر آن مدل خواهند بود. نول توضیح می‌دهد:

توسعه‌ی فرمت فایل DNG به منظور جلوگیری از مشکلات مربوط به تغییر فرمت در دوربین‌های جدید و انتشار بروزرسانی جدید نرم‌افزارها برای خواندن آن فرمت بوده است. با توجه به این که تعداد دوربین‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی که فرمت‌های RAW را پردازش می‌کنند افزایش یافته است، در صورتی که یک فرمت فایل استانداردی وجود داشته باشد، به معنای واقعی کلمه هر نرم‌افزار می‌تواند بدون هیچ‌گونه پیچیدگی به وسیله‌ی کاربران مورد استفاده قرار بگیرد.

حرکت به سمت عکاسی RAW با گوشی هوشمند، می‌تواند امکانات بیش‌تری را در سطوح بالا فراهم کند. علاوه‌بر این که گوشی‌های هوشمند فرآیند ویرایش تصاویر را سریع‌تر کرده است، فایل DNG هم در حال حاضر نرم‌افزارهای ویرایشگر تصاویر را تواناتر می‌کند. همچنین علاوه‌بر این که گوشی‌های هوشمند فرآیند عکاسی را ساده‌تر و قابل دسترس‌تر کرده‌اند، طبق گفته‌ی توماس نول دسترسی به داده‌ی لمس نشده‌ی فایل RAW، امکان اصلاح برخی از اشتباهات ابتدایی احتمالی را که در فایل‌های JPEG قابل دسترس نیست، فراهم می‌کند. توماس نول در ادامه می‌گوید:

در دسترس بودن DNG، سهولت استفاده از فناوری دوربین گوشی هوشمند در به دست آمدن نتایج با کیفیت را بهبود خواهد بخشید.

آیا از فرمت DNG برای عکاسی یا مشاهده‌ی تصاویر استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات خود را در بخش دیدگاه وب‌سایت به اشتراک بگذارید.


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.