احتمالا تا چند روز آینده و پس از عرضه‌ی آیفون 7 دستیار هوشمند اپل ملقب به سیری (Siri)، به‌صورت عمده‌ای در سیستم عامل iOS 10 ارتقا خواهد یافت. سیری با دریافت بروزرسانی جدید، هوشمندتر و کاربردی‌تر از قبل خواهد شد. همراه زومیت باشید تا روش‌ها و ترفندهای جدید استفاده از سیری ارتقا یافته را شرح دهیم.


دستیار هوشمند سیری (Siri) در نسخه‌ی بعدی سیستم عامل iOS کاربردی‌تر خواهد شد. دستیار صوتی آیفون با بسیاری از نرم‌افزارهای سوم شخص که ساخته‌ی خود اپل نیستند، کار کرده و قابل کنترل خواهد بود. به علاوه، سیری اپل در جستجوهای صوتی بهبود یافته و حتی در مک‌بوک (MacBook) و آی‌مک (iMac) قابل دسترس خواهد بود. همچنین، سیری از ویژگی‌های پیش‌گویی بیش‌تری بهره خواهد برد؛ بنابراین کاربران می‌توانند بدون نیاز به پرسش، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

در ادامه‌ی این مقاله به ۱۱ ترفندی اشاره خواهیم کرد تا به وسیله‌ی آن، راحت‌تر و سریع‌تر از قبل قادر به تعامل با سیری در سیستم عامل iOS 10 اپل باشید. به احتمال زیاد این سیستم عامل در چند روز آینده به طور رسمی منتشر خواهد شد. اگر نمی‌توانید تا انتشار رسمی آن صبر کنید، می‌توانید در برنامه‌ی بتای iOS 10 ثبت نام کرده و ویژگی‌های جدید سیری را تجربه کنید.

سیری/siri

۱- قابلیت کنترل نرم‌افزارهای بیش‌تر

در حال حاضر چند نرم‌افزار محدود وجود دارد که قابل کنترل از طریق سیری است. شرکت اپل در سیری را به روی توسعه دهندگان سوم شخص باز کرده است که در این حالت کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای سوم شخص بیش‌تری را با صدای خود کنترل کنند.

شرکت اپل فهرست برخی از نرم‌افزارهایی که پس از انتشار رسمی با سیری قابل کنترل خواهند بود، همراه با نمونه‌ای از فرمان‌های کنترلی فراهم کرده است که در ادامه می‌توانید با چندین نمونه‌ی آن آشنا شوید.

پینترست (Pinterest): با استفاده از فرمان “هی سیری، مدل‌های مردانه‌ی پین شده را در پینترست پیدا کن” (Hey Siri, find men's fashion pins on Pinterest)، می‌توانید پین‌های ذخیره شده را جستجو کنید.

اسکویر کش (Square Cash): گفتن عبارت “هی سیری، با نرم‌افزار اسکویر کش، ۱۰ دلار برای میعاد پرداخت کن” (Hey Siri, pay Miad 10 dollars with Square Cash)، بسیار سریع‌تر و راحت‌تر از لمس نرم‌افزار Square Cash، انتخاب شخص مورد نظر برای ارسال پول و تعیین مقدار دلار ارسالی است.

سیری/siri

لینکدین (LinkedIn): برای ارسال پیام به شخصی که در لینکدین به آن متصل هستید می‌توانید از پیام “هی سیری، پیام ‘قرار ملاقات مهم امروز’ را برای میعاد در لینکدین ارسال کن” (Hey Siri, send a LinkedIn message to Miad that says, 'Great meeting today.'") استفاده کنید.

The Roll: این نرم‌افزار امکان یافتن ساده‌ی تصاویر را با استفاده از کلمات کلیدی فراهم می‌کند. بنابراین می‌توانید برای این کار از فرمانی مانند “هی سیری، با استفاده از نرم‌افزار The Roll بهترین تصاویری که از غروب زیبای خورشید در تابستان گذشته گرفته‌ام نشان بده” (Hey Siri, show me my best photos of idyllic sunsets taken last summer using The Roll) استفاده کنید.

علاوه‌بر موارد یاد شده، فهرست نرم‌افزارهای در شرف انتشاری که از سیری پشتیبانی می‌کنند شامل نرم‌افزار Pikazo (تبدیل عکس به نقاشی)، Vogue Runway (مد و فشن)، Looklive (تشخیص مد و فشن) و Monzo (ساخت مدل‌های سه بعدی) است. انتظار داریم که بسیاری از نرم‌افزارهای دیگر هم، پس از انتشار رسمی iOS 10 در ماه شهریور (سپتامبر) به فهرست یاد شده افزوده شوند.

۲- ارسال پیام با نرم‌افزارهای شخص سوم

فعلا با استفاده از سیری فقط می‌توان در نرم‌افزار Messages یا Mail بومی سیستم عامل iOS اقدام به ارسال پیام متنی کرد. اما با اضافه شدن قابلیت پشتیبانی از نرم‌افزارهای سوم شخص به وسیله‌ی سیری، کاربران می‌توانند با استفاده از هر نرم‌افزاری که با این قابلیت سازگار باشد، برای ارسال پیام به دوستان یا خانواده‌ی خود اقدام کنند.

برای مثال، واتس‌اپ بلافاصله پس از انتشار iOS 10 از دستیار صوتی سیری پشتیبانی خواهد کرد. در ادامه می‌توانید نمونه‌ای از فرمان صوتی کاربردی برای ارسال پیام را مشاهده کنید.

“با واتس‌اپ به حامی بگو که ۵ دقیقه‌ی دیگر آنجا خواهم بود” (Tell Hami I'll be there in 5 minutes with WhatsApp).

۳- درخواست تاکسی از سیری

با انتشار iOS 10، کاربران می‌توانند از طریق نرم‌افزارهای Uber و Lyft بدون نیاز به راه‌اندازی نرم‌افزار، تاکسی خبر کنند. فقط کافی است که سیری را فراخوانی کرده و از یکی از فرمان‌های “یک لیفت سفارش بده” (Order a Lyft) و “برای من یک اوبر سفارش بده” (Order me an Uber) استفاده کنند. این قابلیت هنوز مورد آزمایش قرار نگرفته است؛ بنابراین فعلا تعداد تلاش‌هایی که باید برای درک و تایید پیام‌ها از طرف سیری انجام داد، مشخص نیست.

۴- تایپ سریع

هوش سیری از طریق کیبورد iOS 10 هم قابل دسترس خواهد بود. به این صورت که دستیار هوشمند سیری مکالمات کاربر را در نرم‌افزار Messages وارسی و تجزیه کرده و طبق فرمان کاربر اقدام به ایجاد یک ورودی جدید متنی در تقویم خواهد کرد. همچنین، اگر شخصی که در حال مکالمه‌ی متنی با آن هستید، آدرس ایمیل فردی را از شما بپرسد، سیری می‌تواند به طور خودکار و بدون نیاز به جستجوی شما، آدرس ایمیل را پیشنهاد دهد.

سیری/siri

موارد یاد شده به طور خودکار در پس زمینه انجام خواهد شد و نیازی به تعامل مستقیم با سیری برای دریافت پیشنهاد‌ها نخواهد بود.

۵- جستجوی ویدیوهای یوتیوب در اپل تی‌وی

وجود سیری روی اپل تی‌وی (Apple TV) بسیار عالی است. استفاده از سیری برای مرور کردن و دسترسی به محتوای مورد نظر بسیار سریع‌تر و ساده‌تر از مرور صفحه با استفاده از تر‌ک‌پد موجود روی کنترل از راه دور اپل تی‌وی است. در حال حاضر کاربران برای جستجو در یوتیوب (YouTube)، مجبور به اجرای نرم‌افزار یوتیوب، مرور صفحه برای دسترسی به تب جستجو و فشردن و نگه داشتن دکمه‌ی سیری برای فرمان دادن به آن هستند.

با بروزرسانی آینده‌ی اپل تی‌وی که به گفته‌ی کارکنان اپل اواخر این ماه انجام خواهد شد، از هر جایی که سیری در دسترس باشد، می‌توان برای جستجو در یوتیوب اقدام کرد. فقط کافی است که دکمه‌ی سیری را فشار داده و فرمان‌هایی مانند “ویدیوهای مربوط به گربه را در یوتیوب جستجو کن” (Search YouTube for cat videos) و “زومیت را در یوتیوب جستجو کن” (Search Zoomit on YouTube) را به دستیار صوتی ابلاغ کرد.

بخش جالب ماجرا این است که کاربران با استفاده از آیفون خود هم می‌توانند این کار را انجام دهند. در پاییز امسال پشتیبانی از سیری به نرم‌افزار Remote سیستم عامل iOS هم افزوده خواهد شد.

۶- مراجعه به تلویزیون زنده

نرم‌افزارهای کاربردی زیادی مانند CBS ،FXNow ،Discovery Go و غیره در اپل تی‌وی وجود دارند که امکان تماشای برنامه‌های تلویزیونی زنده را فراهم می‌کنند. در حال حاضر همانند جستجوی ویدیوهای یوتیوب در اپل تی‌وی، مجبور به اجرای نرم‌افزار مربوطه و تعیین کردن گزینه‌ی مورد نظر خود برای راه‌اندازی تلویزیون زنده هستید.

اما پس از بروز رسانی به سادگی می‌توان با گفتن عبارت‌هایی مانند “تماشای ای‌اس‌پی‌ان” (Watch ESPN) و “تماشای سی‌بی‌اس” (Watch CBS)، به طور مستقیم به کانال مورد نظر مراجعه کرد.

۷- جستجوی فیلم‌های سینمایی با موضوعاتی خاص

در حال حاضر سیری قادر به جستجوی نوع خاصی از فیلم‌های سینمایی نیست. اگرچه، هم‌اکنون می‌توان بر اساس ژانر، بازیگر، عنوان، کارگردان یا دهه‌ی اکران فیلم و موارد دیگر اقدام به جستجوی فیلم سینمایی کرد؛ اما اگر فیلمی درباره‌ی بیس‌بال یا هاکی بخواهید، سیری از کمک کردن به شما معذور خواهد بود.

خوشبختانه پس از بروزرسانی، کاربران می‌توانند با گفتن فرمان‌هایی مانند “فیلم‌هایی درباره فناوری به من نشان بده” (Show me movies about technology) و “فیلم‌های کمدی‌ با موضوع مدرسه را که مربوط به دهه‌ی ۸۰ است، پیدا کن” (Find high school comedies from the '80s)، با ویژگی‌های خاصی اقدام به جستجو کنند.

۸- سیری در رایانه‌ی مک

سیری در حال ورود به رایانه‌ی مک اپل است. سیری در نوار منو (menu bar) سیستم عامل مک قرار داشته و کاربران می‌توانند برای همه‌ی کارهای معمولی مانند کنترل فیلم در حال تماشا، پیام رسانی، تماس با مخاطب‌ها، تعیین یادآور یا تنظیم دکمه‌های لغزنده‌ی بلوتوث و وای‌فای (Wi-Fi) از آن استفاده کنند.

سیری/siri

به علاوه، همه‌ی ویژگی‌های جدید سیری هم در دسترس کاربران مک خواهد بود. برای مثال کاربران می‌توانند با گفتن عبارت‌هایی مانند “فایل صفحه گسترده‌ای (Exel) که دیشب روی آن کار می‌کردم به من نشان بده” (Show me that spreadsheet I was working on last night) و “عکس‌هایی که هفته‌ی گذشته گرفتم، پیدا کن” (Find photos I took last week)، با استفاده از سیری اقدام به جستجو کنند.

۹- چند وظیفگی ساده

در رایانه‌ی مک اگر کاربران نیازمند جستجوی سند خاصی باشند، می‌توانند این کار را به راحتی انجام دهند. اما علاوه‌بر این کار پیش پا افتاده، کاربران می‌توانند عناصر یا فایل‌هایی را از نتیجه‌ی جستجوی سیری گرفته و درون اسنادی که در حال کار بر روی آن هستند، رها کنند (drag and drop). همچنین، کاربران می‌توانند این عناصر را برای مراجعه‌ی بعدی در آینده‌ی نزدیک، به مرکز اعلانیه (Notification Center) سنجاق (pin) کنند.

باز هم در نتیجه‌ی بروزرسانی سیری، هوش آن افزایش یافته و انجام چنین کارهایی سریع‌تر از قبل انجام خواهد شد. به علاوه این که، سیری در مکان‌های مختلفی قابل دسترس خواهد بود. چیزی که هنوز در مورد سیری موجود در سیستم عامل مک مشخص نیست، وجود دکمه یا کلیدهای ترکیبی برای فراخوانی آن است. وجود چنین چیزی بسیار محتمل بوده اما فعلا اطلاعاتی از آن در دست نیست.

۱۰- کنترل خانه با دستگاه‌های جدید

شرکت اپل با ساخت HomeKit، توانایی کنترل همه‌ی دستگاه‌های هوشمند خانگی سازگار را با استفاده از سیری فراهم کرده است. با این حال،‌ فعلا فرمان‌های مربوط به هوم‌کیت (HomeKit) فقط محدود به آیپدها، آیفون‌ها، آیپادها و اپل واچ (Apple Watch) است. اپل تی‌وی به عنوان یک مرکز کنترل از راه دور برای هوم‌کیت عمل می‌کند؛ در نتیجه کاربران می‌توانند با استفاده از سیری از هر نقطه‌ی خانه و به صورت مجازی، دستگاه‌های خانگی هوشمند سازگار را کنترل کنند. اما در صورتی که با استفاده از فرمان‌های صوتی مشابه برای تعامل با سیری در نسل پنجم اپل تی‌وی اقدام کنید، با پیامی مانند “متاسفم، نمی‌توانم در این‌جا با هوم‌کیت به شما کمک کنم” (Sorry, I can't help you with HomeKit here) مواجه خواهید شد.

اپل در حال برداشتن قدم‌هایی برای متحد کردن تجربه‌ی دستیار هوشمند سیری با همه‌ی دستگاه‌های خود است. در بخش بعدی بروزرسانی‌ها، همه‌ی کاربران می‌توانند با استفاده از سیری همه‌ی دستگاه‌های مرتبط با هوم‌کیت را در اپل تی‌وی و رایانه‌ی مک کنترل کنند.

به منظور کنترل دستگاه‌های خانگی می‌توانید از فرمان‌هایی مانند “چراغ‌ها را روشن کن” (Turn on the lights) و “” (درب ورودی اصلی را قفل کن) در همه‌ی دستگاه‌های اپلی دارای سیری استفاده کنید.

۱۱- تغییر حالت و روشن کردن تهویه مطبوع خودرو

مسلما وجود سیری در CarPlay بسیار کاربردی خواهد بود. هم‌اکنون کاربران می‌توانند در خودروهای خود با استفاده از دکمه‌ی روی فرمان، سیری را فراخوانی کرده و دستورات خود را مشابه با گوشی هوشمند یا مک برای آن صادر کنند. کاربران می‌توانند مسیر مقصد خود را درخواست کرده، پیامی را برای دوستان خود ارسال کنند یا حتی اقدام به ایجاد یک یادآور و ثبت اطلاعات در نرم‌افزار تقویم (calendar) کنند.

سیری/siri

با این حال در بروزرسانی آینده، CarPlay از قابلیت‌های مفید مشابه بروزرسانی در دیگر دستگاه‌های اپلی هم برخوردار خواهد شد. با این اوصاف، برخی از عملیات‌ کنترلی به دست کارخانه‌ی سازنده‌ی خودرو و نرم‌افزارهای سوم شخص سپرده خواهد شد. به عبارت دیگر، کاربران از طریق دستیار صوتی سیری قادر به تنظیم شرایط دمایی داخلی، جابه‌جایی بین امواج رادیو، ارسال یک پیام از طریق واتس‌اپ (WhatsApp) و پخش موسیقی با اسپاتیفای (Spotify) خواهند بود.

آیا از ویژگی‌های جدید سیری در iOS 10 استفاده می‌کنید؟ لطفا تجربیات خود را در بخش دیدگاه وب‌سایت به اشتراک بگذارید.


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.