حالا که همه‌ی کاربران علاقه‌مند به محصولات اپل، شور و هیجان ناشی از نطق اصلی مراسم WWDC را پشت سر گذاشته و فرصتی برای استراحت پیدا کرده‌اند، زمان آن است که نگاهی به تغییرات سیستم عامل iOS 10 که باعث عدم نیاز به استفاده از توییک‌های جیلبریک شد داشته باشیم. زومیت را همراهی کنید.


شرکت اپل چندی پیش با میزبانی در تالار بیل گراهام، در نطق اصلی مراسم WWDC اقدام به معرفی تعدادی از قابلیت‌های جدید مربوط به آیفون و آیپد در سیستم عامل iOS 10 کرد. حالا که شور و هیجان این مراسم به پایان رسیده، قصد داریم به ۱۲ موردی اشاره کنیم که اپل با ارائه‌ی آن‌ها در iOS 10 تا حد بسیار زیادی کاربران را بی‌نیاز از جیلبریک کرد. در واقع این ۱۲ مورد جزو ابزارهایی (Tweaks) هستند که پس از جیلبریک می‌توانستید از آن‌ها استفاده کنید.

برخی از عناصر اضافه شده به iOS 10 با توجه به شایعات گذشته قابل پیش‌بینی بود اما بعضی از تغییرات و عناصر افزوده شده واقعا بسیاری از کاربران را شگفت زده کرد. برخی دیگر از تغییرات موجود در سیستم عامل iOS 10، ما را به یاد ابزارهای محبوب جیلبریک در iOS 9 و نسخه‌های قدیمی‌تر می‌اندازند که شگفتی زیادی را هنگام معرفی به همراه نداشت!

حالا که به اندازه‌ی کافی زمان خود را صرف کار با نسخه‌ی بتای iOS 10 در آیفون کرده‌ایم، می‌خواهیم نگاهی به برخی از محبوب‌ترین ابزارهای جیلبریک قابل دسترس در سیدیا (Cydia) که اپل قابلیت‌های آن‌ها را به iOS 10 آورده، بپردازیم. تصاویر سمت چپ هر یک از این ۱۲ مورد مربوط به ابزار جیلبریک در iOS 9 و تصاویر سمت راست مربوط به ویژگی‌های جدید سیستم عامل iOS 10 است.

۱- QuickCenter

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

برخلاف Quick Actions (عملیات سریع) قابل دسترس از طریق ویژگی لمس سه بعدی (3D Touch) در مرکز کنترل سیستم عامل iOS 10 که نام آن بیانگر عملکردش است، نام ابزار جیلبریک QuickCenter (مرکز سریع) در iOS 9 بیانگر قابلیت این ابزار نیست؛ شاید فقط بتوان فهمید که ارتباطی بین این ابزار و مرکز کنترل iOS وجود دارد. در واقع این ابزار با لمس سه بعدی آیکون‌های موجود در مرکز کنترل iOS، گزینه‌های کاربردی مضاعفی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. حالا شرکت اپل این ویژگی را به طور لوکال به iOS 10 اضافه کرده است.

برای امتحان این ویژگی در صورت نصب بودن نسخه‌ی بتای iOS 10 در دستگاه اپلی، می‌توانید با لمس آیکون چراغ قوه با فشار نسبتا زیاد، به گزینه‌های تنظیم میزان نوردهی چراغ قوه دسترسی داشته باشید.

۲- Roundification

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

این مورد به گوشه‌های گرد شده‌ی رابط کاربری سیستم عامل اشاره دارد. شاید در ظاهر ماجرا، ابزار جیلبریکِ گرد (Roundification) بی‌اهمیت به نظر برسد اما قطعا حس زیبایی بسیاری را به لطف گوشه‌های گرد شده‌ی بخش‌های مختلف سیستم عامل از جمله کنترل سنتر، بنر اعلانیه‌ها، مرکز اعلانیه و دیگر محیط‌های داخلی iOS به مالکین دستگاه‌های جیلبریک شده القا می‌کرد. به نظر می‌رسد که این حس زیبایی به طراحان اپل هم القا شده و محبوبیت این ابزار برای آن‌ها هم انکار نشدنی بوده که طراحی مشابه آن تحت عنوان Rounded UI (رابط کاربری گرد شده) در iOS 10 به کار گرفته شده است.

۳- 3D Touch to Clear Notifications

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

کاربران سیستم عامل iOS از زمان معرفی مرکز اعلانیه (Notification Center) به عنوان مکانی برای گردآوری همه‌ی اعلانیه‌های سیستم، خواستار پاک‌سازی ساده‌ی اعلانیه‌ها به صورت یک‌جا بودند که به لطف ابزار جیلبریک 3D Touch to Clear Notifications، این امکان برای کاربران دستگاه‌های آیفون 6s و 6s پلاس دارای iOS 9 فراهم شد. هم‌اکنون این ویژگی از طریق لمس سه بعدی به صورت بومی بخشی از پلتفرم iOS 10 شده است.

۴- Columba & QRConversation

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

موردی که اغلب طعنه‌آمیز بوده و در دنیای جیلبریک معرفی شده بود، توسعه و افزایش قدرت اعلانیه‌های بومی سیستم عامل iOS اپل از طریق افزودن گزینه‌های اضافی و امکان تعاملی کردن آن‌ها است. ابزارهای Columba و QRConversation که محبوبیت فراوانی میان کاربران اهل جیلبریک داشتند، امکان ارسال پاسخ و تماس از طریق اعلانیه‌ی مربوط به نرم‌افزار پیام‌رسان iOS 9 را فراهم می‌کردند که اپل با معرفی اعلانیه‌های تعاملی در iOS 10، کاربران را بی‌نیاز از انجام جیلبریک و استفاده از چنین ابزارها کرد.

۵- Cream

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

اساسا ابزار جیلبریک Cream در iOS 9، بسته‌ی کوچکی است که رنگ‌های متفاوتی به دکمه‌های کنترلی واقع در بالای مرکز کنترل می‌دهد تا به راحتی قابل تفکیک باشند. این ابزار به خاطر دور شدن از رویکرد تک رنگ اپل، به شدت از طرف بسیاری از کاربران قدردانی شده بود. به نظر می‌رسد که شرکت اپل هم با آوردن قابلیت‌های مشابه این ابزار به مرکز کنترل داخل iOS 10، از موضع طراحی قبلی خود منحرف شده است.

۶- AppHide

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

ابزار AppHide در iOS 9 امکان مخفی کردن نرم‌افزارهای رسمی آزاردهنده و غیرقابل استفاده را ممکن می‌کرد. شرکت اپل هم بالاخره تن به انجام این کار داد و امکان حذف برخی از نرم‌افزارهای رسمی و داده‌های مربوطه از دستگاه را فراهم کرد. همچنین، کاربران در صورت تمایل می‌توانند نرم‌افزارهای حذف شده را دوباره از فروشگاه نرم‌افزاری اپل دریافت کنند.

۷- FaceOff

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

پیش از آن که اپل قابلیت Raise to Wake را در iOS 10 معرفی کند، ابزاری به نام FaceOff در سیدیا این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌داد. عملکرد آن به این صورت بود که هنگام خارج شدن گوشی از جیب کاربر یا برداشتن آن از روی یک سطح صاف، حسگر گوشی این عمل را تشخیص می‌داد و نمایشگر آن بدون نیاز به تعامل مستقیم با گوشی روشن می‌شد. هم‌اکنون این ویژگی به صورت بومی در iOS 10 موجود بوده و می‌توان آن را در حالت فعال یا غیرفعال قرار داد.

۸- StickerMe

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

چه کسی می‌توانست تصور کند که نرم‌افزار Messages دوباره از نو و به طور شگفت‌انگیزی بازطراحی شود. شرکت اپل توانایی ارسال اشکال رسم شده با دست و استیکرها را از طریق نرم‌افزار Messages سیستم عامل iOS 10 در اختیار کاربران قرار داد. این کار اپل به این معنی است که توییک StickerMe استفاده شده در دستگاه‌های جیلبریک شده بسیار کاربردی بوده است. برای بهره‌مندی از این تغییرات باید تا ماه شهریور صبر کنید.

۹- Grafiti

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

باز هم ابزار جیلبریک دیگری به نام Grafiti به لطف تغییرات فوق‌العاده‌ی نرم‌افزار Messages در سیستم عامل iOS 10، کنار گذاشته شده است. ابزار Grafiti در زمان انتشار اولیه‌ی خود که امکان ارسال پیام با دستخط کاربر را فراهم می‌کرد، بسیار مورد پسند واقع شد. حالا هم نرم‌افزار Messages شامل توانایی ارسال پیام‌های لمس دیجیتال (Digital Touch) و پیام‌های دست‌نویس شده که از ابزار یاد شده الهام گرفته است.

۱۰- IntelliScreenX

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

به جرات می‌توان ادعا کرد که ابزار IntelliScreenX مورد استفاده در دستگاه‌های اپلی جیلبریک شده، یکی از محبوب‌ترین ابزارهای استفاده شده در همه‌ی زمان‌ها بوده است که نسبت به دیگر بسته‌های جیلبریک دارای قیمت بالاتری است. اعلانیه‌های تعاملی و توانایی افزودن مستقیم ابزارک (widget) به صفحه‌ی قفل آیفون دارای iOS 10، به این معنی است که ابزار IntelliScreenX نیاز به خرید و نصب ندارد.

۱۱- Shortcuts

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

ابزار جیلبریک Shortcuts در iOS 9 استفاده از کوییک اکشن از طریق لمس سه بعدی ابزارک‌های صفحه‌ی خانگی را فراهم می‌کرد که اپل هم از مدت‌ها پیش در فکر افزودن چنین قابلیتی به آیکون ابزارک‌ها بود. هم‌اکنون این قابلیت به صورت بومی در برخی از نرم‌افزارهای رسمی iOS 10 که از ابزارک پشتیبانی می‌کنند، وجود دارد.

۱۲- WatchNotifications و NCCards

ابزار جیلبریک نابود شده در iOS 10

سیستم اعلانیه‌ی جدید اپل در iOS 10 که شامل اعلانیه‌های کارت مانند در مرکز اعلانیه و صفحه‌ی قفل گوشی است، کاربران را بی‌نیاز از نصب ابزارهای جیلبریک WatchNotifications و NCCards کرده است. رویکرد این ابزارها اندکی متفاوت از رویکرد اتخاذ شده به وسیله‌ی اپل است اما نتیجه نهایی کاملا یکسان است.

آیا افزوده شدن این ویژگی‌ها به iOS 10 باعث کاهش یا عدم تمایل کاربران به انجام جیلبریک خواهد شد؟


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.