در صورتی که پس از ارتقا سیستم عامل به آخرین نسخه‌ی ویندوز 10 موسوم به بروزرسانی سالیانه، متوجه افت سرعت اینترنت خود شدید، با استفاده از راهکار ارائه شده در این مقاله، به راحتی می‌توانید این مشکل را مرتفع کنید. لطفا زومیت را همراهی کنید.


اگر پس از نصب بروزرسانی سالیانه‌ی ویندوز 10، متوجه افت شدید سرعت اینترنت خود شدید، با بهره‌مندی از راهکار ارائه شده در این مقاله، قادر به رفع این مشکل خواهید بود.

شرکت مایکروسافت قابلیتی به نام میزان‌سازی خودکار ویندوز (Window Auto Tuning) را در ویندوز ویستا گنجانده بود. این ویژگی هم‌اکنون بخشی جدانشدنی از نسخه‌های جدید سیستم عامل‌های ویندوز شده است. این قابلیت به طور پیش‌فرض به منظور بهبود عملکرد نرم‌افزارهایی که داده‌های TCP را از طریق شبکه دریافت می‌کنند، طراحی شده است. اگرچه باید با وجود این قابلیت انتقال داده‌ها کارآمدتر از حالت معمول باشد، اما احتمال تجربه‌ی کاهش محسوس سرعت انتقال داده‌ها در شرایط خاص یا حتی مواجه شدن با مشکلات اتصال به شبکه، چندان دور از انتظار نیست.

مدیریت ویژگی میزان‌سازی خودکار ویندوز

اولین کاری که باید انجام دهید، بررسی وضعیت ویژگی میزان‌سازی خودکار ویندوز است. اگر این ویژگی غیرفعال باشد، احتمال کاهش سرعت اینترنت بسیار کم خواهد بود؛ اما در صورت فعال بودن آن، ممکن است کاربران با افت سرعت اینترنت مواجه شوند.

رفع مشکل کاهش سرعت اینترنت در ویندوز 10

برای اجرای فرمان مربوط به این بررسی، نیازی به مجوز ادمین نیست. در این مورد فقط باید پارامترهای مربوط به ویژگی یاد شده را اصلاح کنید. برای این کار مراحل زیر را دنبال کنید.

۱- کلید ویندوز را از صفحه کلید فشرده و عبارت cmd.exe را تایپ کنید. هم‌زمان با پایین نگاه داشتن کلیدهای Shift و Ctrl، دکمه‌ی enter را بفشارید.

۲- پنجره‌ی مربوط به کنترل دسترسی کاربر (UAC) را تایید کنید.

۳- فرمان “netsh interface tcp show global” را در محیط خط فرمان اجرا کنید.

در بخش TCP Global Parameters، به دنبال گزینه‌ی Receive Window Auto-Tuning Level بگردید. اگر گزینه‌ی یاد شده در حالت غیرفعال (disabled) قرار نداشته باشد، این ویژگی برای بهبود اتصال‌های مبتنی‌بر پروتکل کنترل انتقال (TCP) مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برای اطمینان از تاثیر آن روی سرعت اینترنت خود، می‌توانید از طریق وب‌سایت Speedtest سرعت اینترنت خود را هنگام فعال و غیرفعال بودن ویژگی یاد شده آزمایش کنید.

برای غیرفعال کردن ویژگی میزان‌سازی خودکار ویندوز، فرمان زیر را در محیط خط فرمان ویندوز ۱۰ اجرا کنید.

netsh int tcp set global autotuninglevel=disabled

در صورت تنظیم شدن صحیح ارزش غیرفعال‌سازی، کلمه‌ی OK در زیر فرمان یاد شده به منظور تایید کار، نمایان خواهد شد. همچنین دوباره می‌توانید با اجرای فرمان netsh interface tcp show global again، از صحت انجام کار اطمینان حاصل کنید.

رفع مشکل کاهش سرعت اینترنت در ویندوز 10

پس از غیرفعال کردن ویژگی یاد شده، می‌توانید سرعت دانلود خود را پایش کنید. اگر انجام این کار، تاثیری بر افزایش سرعت اینترنت نداشت، باید از طریق P2P client، نرم‌افزار Usenet، نرم‌افزار سرور یا FTP client برای رفع این مشکل اقدام کنید.

در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از فرمان زیر، ویژگی میزان‌سازی خودکار ویندوز را دوباره فعال کنید.

netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

در صورت تنظیم شدن صحیح ارزش فعال‌سازی حالت عادی، باز هم کلمه‌ی OK در زیر فرمان یاد شده به منظور تایید کار، نمایان خواهد شد. به علاوه، بهتر است با اجرای فرمان netsh interface tcp show global again، از صحت انجام کار اطمینان حاصل کنید.

آیا با اصلاح ویژگی میزان‌سازی خودکار ویندوز، تغییری در سرعت اینترنت خود احساس کردید؟ لطفا نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.


 

این مقاله برگرفته شده از سایت زومیت می باشد و آرادپرداز مسئولیتی در قبال محتوی آن ندارد.