یک اپ موبایل، تماشاگران رقابت های یورو 2016

دولت فرانسه به تازگی اپلیکیشن موبایلی منتشر کرده که می تواند تماشاگران مسابقات یورو 2016 را از حملات احتمالی تروریست ها آگاه کرده و اطلاعاتی برای محافظت از خود در اختیار آنها قرار دهد.

وزارت کشور فرانسه از این اپلیکیشن امروز و تنها چند ساعت مانده به آغاز دیدار افتتاحیه مسابقات یورو 2016 رونمایی کرده است.

اپلیکیشن یادشده SAIP (مخفف system to alert and inform populations) نام دارد که به گزارش AFP، کار توسعه آن از نوامبر سال گذشته و پس از حملات تروریستی خونین پاریس آغاز گردیده. در صورت وقوع و تأیید یک حمله تروریستی، اپلیکیشن موقعیت حادثه را روی نقشه نشان داده و در صورت روشن بودن GPS موبایل، کاربر را از ورود به منطقه خطر با یک آلارم آگاه می کند.

کاربران می توانند هشدارهای مربوط به هشت نقطه جغرافیایی مختلف را به طور همزمان روی نقشه مشاهده کنند، تا از این طریق در حین حملات قادر به چک کردن وضعیت دوستان و اعضای خانواده خود بوده و این وضعیت را مستقیما در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند. مضاف بر این، SAIP در هنگام وقوع حمله با ارائه نکاتی به کاربر می تواند او را برای نجات از این موقعیت راهنمایی کند. این اپلیکیشن در دو زبان فرانسوی و انگلیسی طراحی شده و می توان آن را همین حالا از اپ استور و گوگل پلی دانلود کرد.

امید می رود که این اپلیکیشن بتواند جمع آوری اطلاعات موثق در مورد حملات را برای رسانه ها تسهیل کند. ضمن این که می تواند در کمتر اشغال شدن خطوط تلفن مراکز اورژانس فرانسه هم تأثیرگذار باشد. به گفته وزیر کشور فرانسه این اپ به منظور «آگاه نمودن عموم مردم با اطلاعاتی که دولت در اختیار دارد» طراحی و منتشر شده است.

گفتنی است این اپلیکیشن تنها یک روز پس از هشدار وزارت کشور انگلستان بابت «احتمال بالای تهدید از جانب تروریست ها» در اجلاس سران یورو منتشر می شود. همچنین وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا نیز به تازگی به شهروندان آمریکایی که قصد سفر به فرانسه را دارند هم بابت احتمال وقوع حملات تروریستی هشدار داده.

نزدیک به 100 هزار نیروی امنیتی فرانسه هم اکنون برای حفظ ایمنی استادیوم ها، محل های اسکان تماشاگران و دیگر نقاط در حالت آماده باش به سر می برند. ضمنا دولت فرانسه به غیر از ارائه اپلیکیشن SAIP، یک راهنمای جامع به زبان انگلیسی نیز برای محافظت مردم از خود در برابر حملات تروریستی منتشر کرده است.

همچنین نیروهای امنیتی فرانسه از تکنولوژی پهپادها هم برای تحت نظر گرفتن جمعیت حاضر در مسابقات بهره می گیرند تا با این تدابیر امنیتی شاهد برگزاری مسابقاتی امن و بدون حادثه باشیم.