ارسال پیام‌ های امنیتی به کاربران در پی افشای گسترده رمزهای عبور

در چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر فروش میلیون‌ها رمز عبور توسط هکرها منتشر شده است. هکرها اطلاعاتی را که سال‌ها قبل از وبسایت‌هایی مانند لینکدین به سرقت برده بودند را برای فروش ارائه کرده‌اند. به همین دلیل برخی وبسایت‌های بزرگ مانند نت‌فلیکس و فیسبوک، پیام‌هایی برای تغییر رمز عبور برای کاربران خود ارسال کرده‌اند.

برخی کاربران نت‌فلیکس و فیسبوک در چند روز گذشته پیام‌های مبنی بر تغییر رمز عبور از این وبسایت‌ها دریافت کرده‌اند. این وبسایت‌ها پس از بررسی اطلاعاتی که اخیرا توسط هکرها به فروش رفته است، کاربرانی که حساب‌های مشترکی در وبسایت‌های مورد نفوذ دارند را پیدا کرده و پیغام‌هایی مبنی بر تغییر رمز عبور برای آنها ارسال کرده‌اند. این اقدام وبسایت‌های بزرگ مانند Netflix و Facebook برای افزایش امنیت حساب‌های کاربری و جلوگیری از حملات احتمالی بوده است.

وبسایت‌های ذکر شده در پیام‌های خود این مسئله را عنوان می‌کنند که رمز عبور شما با رمز عبور افشا شده توسط هکرها مطابق است و بهتر است برای جلوگیری از به سرقت رفتن اطلاعات، برای تغییر آن اقدام کنید. برایان کربز (Brian Krebs) یک متخصص امنیت است که در این باره اعلام کرده شرکت‌های بزرگ اطلاعاتی که اخیرا افشا شده را بررسی کرده‌اند و اگر در این اطلاعات حساب‌های مشترکی با حساب‌های کاربری خود پیدا کنند، آن کاربر را مجبور به تغییر رمز عبور می‌کنند.

طبق صحبت‌های کربز، نت‌فلیکس یکی از سرویس‌هایی است که شروع به ارسال پیغام‌های تغییر رمز عبور کرده است. این سرویس از ابزاری که در سال ۲۰۱۴ طراحی و ارائه کرده بود، برای بررسی اطلاعات فاش شده و تطبیق آنها با حساب‌های کاربری خود استفاده می‌کند. در نتیجه کاربران این سرویس در صورت دریافت چنین پیامی، پس از اطمینان از صحت آدرس فرستنده، بهتر است برای افزایش امنیت خود رمزهای عبور را تغییر دهند.

پس از افشای میلیون‌ها رمز عبور به صورت آنلاین، بهتر است کاربران برای حفظ امنیت حساب‌های خود، برای تغییر رمزهای عبور تکراری اقدام کنند و برای هر حساب کاربری رمزی مخصوص و غیر تکراری استفاده کنند و علاوه بر آن، نسبت به حذف حساب‌های کاربری بدون استفاده در وبسایت‌های دیگر اقدام کنند.