گوشی هوشمند

این روزها بسیاری از کمپانی‌های قدرتمند در حوزه‌ی فناوری درصدد توسعه و بهبود دستیارهای صوتی هوشمند مبتنی بر یادگیری ماشین هستند، چراکه بسیاری از این دستیارهای صوتی را بخشی جدانشدنی از آینده‌ی دنیای فناوری می‌پندارند، اما آمارهای منتشر شده نشان از این دارد که تنها ۶ درصد از کاربران این دستیارها را در کنار سایر افراد مورد استفاده قرار می‌دهند.

گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون را باید جزو پیشگامان توسعه‌ی دستیارهای صوتی هوشمند خواند. دستیارهای صوتی هوشمند سیستم‌هایی مبتنی بر یادگیری ماشین هستند که از طریق صوت و صدور دستورات صوتی با کاربران تعامل دارند؛ به بیان بهتر کاربران با استفاده از دستیارهای صوتی هوشمندی که از طریق گجت‌هایی نظیر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و بلندگوها در اختیار دارند، می‌توانند فرامین متنوعی را از طریق صوتی صادر کرده و نتیجه را نیز به همین شکل از سوی دستیار خود دریافت کنند. به طور حتم بسیاری از شما به عنوان علاقمندان به چنین فناوری‌هایی، از این دستیارهای صوتی استفاده کرده‌اید، اما مساله اینجا است که بخش بزرگی از کاربران تمایلی به استفاده از این دستیارهای صوتی هوشمند در کنار سایر افراد ندارند.

براساس تحقیقات انجام شده، کاربران دستیارهای صوتی هوشمند که از گزینه‌های موجود نظیر گوگل ناو، سیری یا کورتانا استفاده می‌کنند، با اشتیاق فراوان قابلیت‌های سیستم‌های مورد نظر را به دوستان و آشنایان خود نمایش می‌دهند، اما همین افراد تمایلی به استفاده از این سرویس‌ها در کنار سایرین ندارند. دلیل اصلی این موضوع این است که بسیاری از افرادی که در نظرسنجی Creative Strategies شرکت کرده‌اند، میلی به مطرح کردن سوالات شخصی خود با دستیار صوتی هوشمند در مجامع عمومی نظیر مترو یا رستوران ندارند.

آمارهای ارائه شده گویای این موضوع است که درصد بسیار کمی از افرادی که در حد اعداد تک رقمی است، از سیری یا گوگل ناو استفاده نکرده‌اند، اما زمانی که مکان مورد استفاده از این دستیارهای صوتی در آمارها دخالت داده می‌شود، شاهد اعداد بسیار متفاوتی از میزان استفاده هستیم. آمارهای موجود گویای این موضوع است که ۵۱ درصد از کاربران در خودرو و ۳۹ درصد در منزل از دستیارهای صوتی استفاده می‌کنند، حال آنکه تنها ۱.۳ درصد در محل کار از این سیستم‌ها استفاده می‌کنند. در حالت کلی تنها ۶ درصد از کاربران با بکارگیری دستیارهای صوتی هوشمند در مجامع عمومی مشکلی ندارند. البته این آمار برای کاربران اندروید بسیار بالاتر است، بطوریکه ۱۲ درصد از کاربران اندروید و ۳ درصد از کاربران iOS برای استفاده از دستیارهای صوتی در جمع اظهار تمایل کرده‌آند.

در این بین بلندگوی هوشمند اکوی آمازون که به همراه دستیار صوتی هوشمند الکسا در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، با فروش خوبی روبرو شده است، چراکه فرم فکتور این دستیار صوتی به گونه است که امکان استفاده از آن در بیرون منزل را تا حدودی غیرممکن می‌کند و از سویی دیگر منزل نیز جزو مکان‌هایی است که کاربران مشکلی با بکارگیری دستیارهای صوتی ندارند.