پاسخ مؤثر به نصیحت ها و توصیه های بیجای دیگران

پاسخ مؤثر به نصیحت ها و توصیه های بیجای دیگران

بسته به نوع شغل، در بسیاری موارد پیش می آید که مشتریان شما پیشنهاداتی به شما بدهند. همیشه این را در نظر داشته باشید که پیشنهادات آنها داوطلبانه ارائه شده اند اما ارزشمند هستند، چرا که در نهایت این جلب نظر آنهاست که اهمیت دارد و شما نیز باید تمام توان خود را به کار بگیرید تا تجربه ی بهتری در اختیار آنان قرار دهید.

از سوی دیگر پیشنهادات دیگری هم هستند که از سوی منبعی نامربوط به دست شما می رسند. مثلاً همسایه ی شما که حتی یک بار هم از محصولتان استفاده نکرده لزوماً مرجع خوبی برای نظر دادن پیرامون آن نیست. با این وجود نحوه ی برخورد شما با این نوع نظرات و پیشنهادات از اهمیت زیادی برخوردار است.

پاسخ دادن به نظرات اینچنینی نوعی هنر است. اگر از خود اشتیاق نشان دهید ممکن است راه را برای نظرات بیجای بیشتر هموار کنید. از طرف دیگر اگر با برخورد نامناسب و تهاجمی با آنها مواجه شوید ممکن است رابطه ای که با فرد مورد نظر دارید تحت تأثیر قرار بگیرد.

کلید پاسخ دهی مناسب به نصیحت های بیجا و غیر سازنده این است که به گونه ای به آنها پاسخ دهید که از قدرت شخصی تان کاسته نشود. در ادامه ۶ راهی را از نظر خواهید گذراند که با استفاده از آنها می توانید به نظرات و پیشنهادات غیر سازنده ی اینچنینی پاسخ دهید.

راه های زیر بر اساس میزان قاطعیت از کم به زیاد مرتب شده اند:


۱- «در این باره فکر می کنم»

این یکی از راه های مؤدبانه ی پاسخ دادن به این نوع پیشنهادات است؛ حتی اگر واقعاً قصدی برای فکر کردن به پیشنهاد مورد نظر نداشته باشید. با این حال، خطری که وجود دارد این است که طرف مقابل ممکن است چند روز بعد دوباره پیگیر موضوع شود تا ببیند بالاخره آیا پیشنهادش را می پذیرید یا خیر.


۲- «ایده ی خوبی است. باید ببینم برای من مناسب هست یا خیر»

این پاسخ به وضوح نشان می دهد صرفاً به این دلیل که طرف مقابل شما ترجیح می دهد کاری را به شیوه ای خاص انجام دهد، معنایش این نیست که این کار برای شما نیز درست است. طرف مقابل شما چه مادر همسرتان باشد و در مورد استراتژی های فرزند داری شما را نصیحت کند و چه دوستتان باشد و در مورد عادات تغذیه ی شما نکاتی را پیشنهاد بدهد، این موضوع را برایش روشن کنید که همه قرار نیست کارها را به یک شیوه انجام دهند.


۳- «نظر شما جالب است اما من ترجیح می دهم به شیوه ی خودم این کار را انجام دهم»

وقتی کسی مصرانه سر راه شما قرار می گیرد و انتظار دارد فوراً در شیوه ی خود تغییری ایجاد کنید، چنین پاسخی نتیجه ی خوبی می دهد. اگر هیچ برنامه ای برای تغییر ندارید، خیلی رک این موضوع را به طرف مقابل خود بگویید.


۴- «من در حال حاضر به دنبال نظر و پیشنهاد کسی نیستم»

اگر برای مثال خواهر شما قصد دارد در زندگی خصوصی و رابطه ی عاطفی شما با همسرتان دخالت کند، یا همکارتان سعی دارد دانش تاریخ گذشته اش را در قالب نصیحت به شما بقبولاند، این را برایش روشن کنید که گفته های او برای شما درجه ای از اعتبار ندارد. محکم باشید و قاطعیت به خرج دهید تا طرف مقابل شما بداند علاقه ای به شنیدن نصیحت های بیشتر ندارید.


۵- «نظر شما با ارزش های من همخوانی ندارد»

اگر کسی به شما توصیه می کند کاری انجام دهید که اعتقادی به آن ندارید، این موضوع را برایش روشن کنید که توصیه ی او بر خلاف ارزش های شماست. اگر توصیه ی او محسناتی نیز دارد این را نیز یادآور شوید. پاسخ شما می تواند چیزی شبیه به این باشد: «بله، من می توانم با اجبار کارکنانم به کار کردن در روز های تعطیل، پول بیشتری کسب کنم. اما این بر خلاف ارزش های من است».


۶- «من چنین کاری انجام نخواهم داد»

گاهی اوقات کسانی که کوچک ترین اطلاعی از موقعیت شما ندارند همان کسانی هستند که بیشترین پافشاری را روی راهنمایی کردن شما می کنند. وقتی نصیحت واقعاً غیر سازنده و بدی از سوی کسی دریافت می کنید خیلی صریح به طرف مقابل خود بگویید که نصیحتش را نمی پذیرید. از اینکه به کسی نشان دهید گفته هایش در مورد موضوعی خاص برایتان سازنده نیست نترسید.


حواستان به منبع باشد

پیش از آنکه تصمیم بگیرید چگونه به توصیه یا پیشنهاد ناخواسته ای واکنش نشان دهید، منبع آن و رابطه تان با او را در نظر بیاورید. اگر غریبه ای است که دیگر هیچ گاه قرار نیست او را ببینید، پاسخ مؤدبانه ای به او بدهید و رد شوید. اما اگر فرد مورد نظر همکار شماست و هر روز با توصیه های بیجای خود سعی می کنند در زندگی شما دخالت کند باید برای او محدودیت های سفت و سختی تعیین کنید.

ممکن است زمان هایی فرا برسد که نیاز داشته باشید خودتان را از کسانی که اصرار دارند به زور توصیه های پر از در و گهر خود را در اختیار دیگران قرار دهند دور کنید. اگر احساس کردید کلامتان به اندازه ی کافی برای دور نگه داشتن آنها از زندگی تان قدرتمند نیست شاید بهتر باشد رابطه تان با آنها را محدود کنید.

با این حال اطمینان حاصل کنید تمام نصیحت ها و توصیه هایی که می شنوید را رد نمی کنید. اینکه به دنبال کمک دیگران نبوده اید دلیل بر آن نمی شود که توصیه ی آنها سازنده و مفید نباشد. اگر توصیه یا پیشنهاد کسی باعث شد در وقت و یا هزینه های شما صرفه جویی شود تشکر خود را از این بابت به او ابراز کنید.