هواوی از چیپ جدید ۱۶ هسته ای غیر موبایلی رونمایی کرد

هواوی یکی از شرکت‌های بزرگ و نام آشنای چینی است که در حوزه شبکه‌های ارتباطی تا تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت می‌کند. اکنون این کمپانی از چیپ جدید ۱۶ هسته‌ای خود رونمایی کرده، اما این پردازنده یک چپیست موبایلی نیست.

در حال حاضر هواوی یکی از پنج تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند بازار است. اما این شرکت در بازارهای دیگری از جمله بخش سرورها نیز فعالیت دارد. پیش از این اخبار مختلفی در مورد سرور‌های هواوی منتشر شده، اما یکی از این گزارش‌ها توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرده است. هواوی برای اولین بار از یک سرور مجهز به پردازنده ۱۶ هسته‌ای رونمایی کرده که پردازنده مذکور از معماری سفارشی توسعه داده شده توسط این شرکت بهره می‌برد.

هواوی به لطف دپارتمان های‌سیلیکون خود، پیشرفت قابل توجهی در صنعت سیلیکون داشته است. اگرچه چیپست‌های کایرین این شرکت چندان چشمگیر نیستند، اما دو مدل جدید این پردازنده به نام Kirin 955 و Kirin 950 بسیار قدرتمند و بهینه عمل می‌کنند و باعث شده‌اند تا گوشی‌های هوشمند هواوی بتوانند رقابت نزدیکی با پرچمداران دیگر شرکت‌ها در بازار داشته باشند. اما این شرکت از معماری ARM در پردازنده‌های کایرین که در موبایل‌های هوشمند بکار گرفته می‌شوند، استفاده می‌کند. از سوی دیگر هواوی گزارش داده که برای سرور جدید خود از پردازنده‌‌ای که خود توسعه داده استفاده کرده است. پردازنده یاد شده ۶۴ بیتی بوده و از معماری Hi1612a بهره می‌برد و توسط TSMC با فناوری ۱۶ نانومتری تولید می‌شود. این چیپست از ۱۶ هسته پردازشی بهره می‌برد و با معماری مجموعه ARMv8-A نیز همخوانی دارد.

پردازنده‌هایی که هواوی برای گوشی‌های هوشمند توسعه داده است نهایتا با ساختار ۸ هسته‌ای تولید شده‌اند. گفته شده که این شرکت تصمیم گرفته تا یک معماری سفارشی و مخصوص به خود را برای سرور جدیدش توسعه دهد، زیرا بازار سرورها بسیار پیچیده است. عوامل زیادی وجود دارند که در این زمینه، هواوی باید آن‌ها را در نظر بگیرد که از جمله این عوامل می‌توان به پایداری، اطمینان، عرضه بلندمدت و ... اشاره کرد. اما زمان توسعه چنین محصولی می‌تواند طولانی شود و از این رو هواوی زمان کافی برای توسعه معماری مورد نظرش را برای محصول جدید خود داشته است.

در هرحال، در مورد گوشی‌های هوشمند، گزارش شده که این شرکت همچنان از معماری ARM استفاده خواهد کرد، چراکه زمان توسعه آن واقعا کوتاه است. بنابراین به نظر نمی‌رسد به این زودی‌، هواوی قصد داشته باشد تا پردازنده مخصوص به خود را برای موبایل‌های هوشمند عرضه کند.