وان پلاس

در سال گذشته میلادی شایعات بسیاری مطرح شد مبنی بر این که برند چینی وان پلاس احتمالا از یک دستگاه پوشیدنی جدید، یا به بیان واضح تر، اسمارت واچ وان پلاس رونمایی خواهد کرد. اما برخلاف آنچه انتظار می رفت، وان پلاس هیچوقت از چنین دستگاهی رونمایی نکرد و حالا «پیت لائو» (Pete Lau)، یکی از سخنگویان وان پلاس طی کنفرانس Converge Technology که اخیرا در هنگ کنگ برگزار گشته، دلایل این کمپانی برای عدم عرضه یک ساعت هوشمند را شرح داده است.

پیش از این هرچیز، لائو تایید کرده که وان پلاس پیش از این برنامه داشته تا از ساعتی هوشمند رونمایی کند و حتی «طراحی آن را به پایان رسانده بود.» با این وجود و گرچه طراحی ساعت به پایان رسیده بود، وان پلاس تصمیم گرفت ایده آن را کنار بگذارد. در حالی که بسیاری ممکن است از این تصمیم وان پلاس ناامید شده باشند، اما ظاهرا کمپانی چینی دلایلی منطقی برای کار خود داشته است.

دلیل اصلی کنار گذاشتن اسمارت واچ وان پلاس، تلاش این کمپانی برای تمرکز روی محصولات اصلی خود بوده است. در مقام توضیح، لائو گفته که که در حال حاضر بازار کشور چین شرایط دشواری را پشت سر می گذارد و رقابت در آن به اوج خود رسیده است. این بدان معناست که کمپانی های کوچکی مانند وان پلاس، در قیاس با دیگر همتایان بزرگ خود نظیر هوآوی، باید دستگاه های مشخص و محدودی را به بازار عرضه نمایند تا بتوانند به بقا ادامه دهند.

لائو بازار فعلی کشور چین را «ظالمانه» خوانده و می گوید برای موفقیت در آن باید تمرکزی مضاعف روی محصولات در حال توسعه داشت. بنابراین وان پلاس تصمیم گرفت تا حداقل برای بازه زمانی فعلی، وارد صنعت ساعت های هوشمند نشده و در عوض، روی حضور پر رنگ تر در بازار اسمارت فون ها متمرکز شود.

مشخصا سخنان لائو بدین معنا نیست که وان پلاس هیچوقت وارد حوزه اسمارت واچ ها نخواهد شد، با این حال نمی توان انتظار چنین حرکتی را در آینده نزدیک از آنها داشت. ضمنا تا حدود دو هفته دیگر قرار است از موبایل وان پلاس 3 رونمایی شود و حالا تقریبا با اطمینان می توان گفت که شاهد معرفی محصولی جانبی مانند ساعت هوشمند در کنار این موبایل پرچمدار نخواهیم بود.