اینترنت وتکنولوژی

پیشرفت تکنولوژی اینترنتتکنولوژی امروز اینترنت با مشکلات متعددی مواجه است و موانع زیادی در سر راه توسعه سیستم فعلی وجود دارد . بسیاری از کاربران دارای ارتباطات DIAL UP کند می باشند و همچنین آدرس های اینترنی اکنون رو به اتمام است . قابلیت های اینترنت ۲ که در سال ۱۹۹۸ معرفی گردید ، اولین قدم در تجربه اینترنت نسل بعد میباشد .
این پدیده حاصل تلاش دسته جمعی دولت فدرال ، دانشکده ها و دانشگاه ها می باشد و شرکت های خصوصی مانند لوسنت ، سیسکو و لورتل در پروژه اینترنت ۲ دخیل هستند .
اینترنت کنونی از پروتکل IPV۴ استفاده می کند که بیش از ۲۰ سال عمر دارد . اما اکنون این پروتکل به آخر عمر خود رسیده است . یک مشکل عمده ، تعداد محدود آدرس های IPV۴ جهت پشتیبانی از اینترنت کنونی و اینترنت آینده می باشد .


اینترنت ۲.


پدیده اینترنت ۲ یا Grid technologپدیده ای است که به عنوان جایگزین اینترنت در جهان غرب شناخته شده و آمریکا و کشور های پیشرفته آن را به عنوان بزرگترین اتفاق در ۲۰ سال گذشته شناخته اند .

اینترنت ۲ با برخورداری از بهترین و سریع ترین امکانات جستجو ، سرعت بسیار بالا و داشتن امکانات قوی برای هر نوع تحقیقی ، جایگزین به حق اینترنت در ۵ سال آینده پیش بینی شده است .
تکنولوژی Grid مجموعه ای از نرم افزار ، سخت افرار و جریان های اطلاع رسانی است که به کاربر کمک می کند تا از بانک های اطلاعاتی پراکنده استفاده کامل و همزمان کند .
از سال ۱۹۹۶ ، اینترنت ۲ ، ارتباطات بسیار سریعی را برای دانشکده ها فراهم نموده است . هدف اینترنت ۲ توسعه کاربردهای پیشرفته تکنولوژی شبکه ، ایجاد اینترنت آینده و ایجاد ارتباط قوی و پر سرعت بین مراکز آمورشی ، صنعت و دولت می باشد .


اینترنت ۲ جهت کاربردهای عمومی مد نظر نبوده و اهداف آن به شرح زیر است :
ـ ایجاد قابلیب عظیم شبکه ای جهت پژوهش و توسعه .
ـ امکان آزمودن محصولات فیبری و روترها .
ـ ایجاد سرویس های جدید شبکه و نرم افزار های مربوطه به اینترنت استاندارد .


● تفاو های اینترنت ۲ با اینترنت استاندارد .


تفاوت اصلی بین اینترنت استاندارد و اینترنت ۲ تعداد کاربران آن هستند .
شبکه امروزی اینترنت ۲ دارای ۳ میلیون کاربر می باشد . در مقابل اینترنت استاندارد از صدها میلیون کاربر پشتیبانی می کند .
حداقل سرعت ارتباط اینترنت ۲ معادل ۱۵۵ مگابیت بر ثانیه است .


اینترنت استاندارد در مقابل تکنولوژی Grid از لحاظ یافتن اطلاعات و جستجو ، منبعی سطحی محسوب می شود در حالی که Grid توانایی جستجو تا آخرین رده رشته ها را به شکل کاملاً عمیق دارد . از طریق Grid می توان تعداد زیادی از بانک های اطلاعاتی را در یک لحظه به شکل عمیق جستجو نموده و نتیجه را به جای اطلاعات به صورت دانش ( Knowledge ) و مدیریت علمی تهیه نموده و بهترین مسیرها را نشان داد .


استفاده از اینترنت استاندارد فقط از قدرت پردازش کامپیوتر شخصی بر خوردار است ولی از طریق تکنولوژی Grid می توان از فرآیند ( People ۲ p۲p People ) استفاده کرد .


کاربردهای اینترنت ۲.


برخی کاربردهای تجربی قابل انجام با استفاده از تکنولوژی اینترنت ۲ عبارتند از :
ـ پزشکی :
تصویر برداری سه بعدی از مغز و معاینه تخصصی پزشکی از راه دور .
ـ تکنولوژی های سرگرمی :
ارائه تصاویر ویدئویی پیشرفته دیجیتال به صورت ارتباط دو طرفه .
ـ آموزش از راه دور :
ایجاد امکانات آموزشی زیادی بین دو انستیتویی به لحاظ جغرافیایی دور از هم و بر هم کنش بلادرنگ بین دانشجویان و اساتید .
ـ اختر شناسی :
کنترل تلسکوپ از راه دور و مشاهده اطلاعات دریافت شده از طریق تلسکوپ .


ارتباط دو طرفه از راه دور یکی از ویژگی های کلیدی اینترنت ۲ می باشد . در واقع اینترنت ۲ یک رسانه آموزشی عملی بسیار قدرتمند می باشد و برای سازمان ها و مؤسسات تحقیقاتی ، سازمان های انرژی اتمی ، بخش های مرتبط با فیزیک ، شیمی و زیست شناسی بسیار کارایی دارد . اینترنت ۲ می تواند یک روز تبدیل به اینترنت مورد استفاده توسط تمام مردم گردد .


● نسخه ششم پروتکل اینترنت ( IPV۶ )


به منظور افزایش عملکرد دستگاه ها و تجهیرات مدرن شبکه و رو به اتمام بودن حوزه آدرس های اینترنت در نسخه چهارم پروتکل اینترنت IPV۴ و رفع اشکالات آن و بردن اینترنت به قرم بیست و یک مطرح گردید . این پروتکل جدید به تدریج جایگزین IPV۴خواهد گردید و این دو تا چندین سال در کنار یکدیگر باقی خواهند ماند .


در واقع IPV۴ دارای مکانیسم انتقالی است که امکان کار مستقیم بین کامپیوتر های دارای پروتکل IPV۴ نیز کامپیوتر های دارای پروتکل IPV۴ را فراهم می نماید . انتظار می رود که انتقال کابل به پروتکل IPV۴ حدود ۱۰ سال طول بکشد .
در اینجا به برخی مشکلات IPV۴ اشاره خواهیم داشت و سپس به ذکر تفاوت هایی مابین IPV۶و IPV۴ خواهیم پرداخت .
تغییر نسخه اخیر IP که به عنوان IPV۴ شناخته می شود اساساً در سال ۱۹۸۱ با انتشار RFC۷۹۱ مطرح گردید . با اینکه IPV۴ بسیار قوی و کارا برای اینترنت امروز می باشد اما با مواقع و مشکلاتی به شرح زیر همراه است .


ـ به علت توسعه و رشد تصاعدی اینترنت محدوده آدرس های IPV۴ در شرف اتمام می باشد.
ـ با گستردش و توسعه اینترنت توانایی مسیریاب های اصلی اینترنت جهت نگهداری جداول بزرگ مسیر یابی وجود IPV۴ محدود می باشد .
ـ نیاز به پیکر بندی IP به صورت اتوماتیک با افزایش روز افزون کامپیوتر ها و تجهیزاتی که از IP استفاده می نمایند و عدم نیاز یه مدیریت توسط DHCP و یا انجام تنظیمات به صورت دستی ، می باشد .
ـ نیاز های امنیتی بسیار مهمی که IPV۴ آنها را پشتیبانی نمی نماید .
ـ پشتیبانی بهتر جهت تبادل داده ها به صورت Real _ time و افزایش کیفیت سرویس دهی و خدمات رسانی در شبکه ( QoS ) با IPV۶ میسر می شود .


● چند تفاوت اصلی بین IPV6 وIpV4


اولین تفاوت قابل توجه در اندازه آدرس آنها می باشد . IPV۶ دارای آدرس به طول ۱۶ بایت بوده که به طور مجازی تعداد نامحدودی از آدرس ها را در اختیار کاربران قرار می دهد .


پیشرفت دیگر در IPV۶ ، اندازه Header آن می باشد . این Header هم اکنون دارای ۷ فیلد است . اندازه کوچکتر ، امکان پردازش سریع تر بسته های اطلاعاتی ( Packets ) را نسبت به IPV۴ فراهم می کند .


IPV۶ محدودیت های آدرس دهی به شبکه را با جایگزین نمودن آدرس ۳۲ بیتی IPV۴ با یک آدرس ۱۲۸ بیتی حل می نماید .
طبق دلایل ذکر شده ، IETF ( Engineering Task Force Internet ) یک مجموعه پروتکل های استانداردی را تحت عنوان نسخه ششم پروتکل اینترنت ( IPV۶ ) ایجاد نمود .


این نسخه جدید IP که سابقاً IP نسل بعد نامیده می شد ، بسیاری از روش های پیشنهاد شده جهت ارتقاء پروتکل IPV۴ را در بر دارد .
طراحی IPV۶ به جهت حداقل سازی و فشرده سازی لایه های بالایی و پایینی پروتکل ها جهت جلوگیری از افزایش ویژگی های تصادفی و بدون برنامه ریزی پروتکل ها می باشد.