تفاوت اینترنت و وب:

اکثر کاربران فکر می ‌کنند که وب همان اینترنت است اما اینترنت در سال ۱۹۸۳ وقتی که آرپانت که همان پدر اینترنت نامیده می ‌شود شروع به استفاده از پروتکل TCP/IP کرد شکل گرفت. وب توسط تیم برنرزلی انگلیسی در سال ۱۹۸۹ ساخته شده. شبکه جهانی وب از سرورها که صفحات را دربر دارند و مرورگرهای بسیاری همانند فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، سافاری و... ساخته شده است. در واقع اینترنت مجموعه‌ای از فناوری‌ است که موجودیت وب را رقم زده است. اگر اینترنت نبود وب هم نبود و اگر وب نبود اینترنت هم چنان در اثر هجر باقی می ‌ماند. باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از برنامه ‌های تحت شبکه بدون نیاز به وب کار می‌ کنند مانند ایمیل،FTP ، IRC یا چت مبتنی بر اینترنت، نرم‌افزارهای پیام رسان، تل‌نت، تورنت... اینترنت یک داﻻن تو در تو است از تلفن ‏ها، خطوط کابلى، ماهواره ‏ها، سیم‏ هاى شبکه و کامپیوترهاى به هم پیوسته که در سرتاسر جهان پراکنده شده‏اند. وب به نامى گفته می شود که به هر چیز در اینترنت تعلق گرفته است.

ما می توانیم با استفاده از Uniform Resource Locator یا URL به آن چیز دسترسى داشته باشیم. این روش آدرس‏ دهى در دهه ٦٠ اینترنت را تبدیل به شاهراه اطلاعاتى کرد. به خصوص این که باعث حذف اعلان ‏ها و فرمان ‏هایى شد که سابقاً کاربران مجبور بودند تا براى رسیدن به اطلاعات تایپ کنند. بخش اعظمى از محتویاتى که شما از طریق URL به دست می آورید، فایل هایى هستند که با یک کد خاص موسوم به HyperText Makup Language یا به اختصار HTML نوشته شده‏اند. ما فایل هاى HTML را به عنوان صفحات وب می شناسیم. حالت هاى زیادى پیش مـی آید که به جـاى وب از اینترنت استفاده می کنیم: مثل وقتى که یک e-mail می فرستیم؛ یک MP3 را به وسیله یک برنامه انتقال مستقیم(peer-to-peer) دریافت می کنیم؛ یا یک پیام فورى را توسط برنامه‏اى مانند ICQ ارسال می کنیم. و نیز برخى از آدرس هاى وب که با ".www" شروع نمی شوند. به خاطر هوشمندى که در مرورگرها و اغلب وب سرورها قرار داده شده است، معموﻻ نیازى به وارد کردن".www" قبل از یک آدرس وب وجود ندارد. وقتى یک URL را وارد می کنید، مرورگر یک درخواست به یک سرور براى پیداکردن سایت میفرستد.

تفاوت اینترنت و وب

سرور اغلب سایت را حتى بدون پیشوند(به عنوان مثال irankala.org) تشخیص می دهد. اما اگر نتوانست، خود مرورگر پیشوند را اضافه می کند و دوباره آن را ارائه می کند؛ یا به امید پیدا کردن یک مورد منطبق، آن را از سرورهاى بزرگتر و بزرگتر طلب(ping) می کند. حتى اگر شما www را وارد نکرده باشید هنگام برقرارى ارتباط در مرورگر شما نمایش داده می شود.

اما باید کمى هم مراقب باشید، به هر حال بعضى از سرورها کمى غیر عادى هستند و توانایی تصحیح URL ها را ندارند؛ بنابراین اگر www را ننوشته باشید ممکن است سایت تان را پیدا نکنید. یان یاکوبس از کنسرسیوم وب جهان گستر واقع در MIT مى گوید«در جهان ایده آل، URL ها نه دیده می شوند و نه شنیده». در حال حاضر کاربران، سایت ها را به وسیله موتورهاى جستجویى چون Google پیدا می کنند و براى رسیدن به هر چیزى روى لینک‏ ها کلیک می کنند. کنسرسیوم در جستجوى راهبردهاى جهانى براى تغییر معمارى وب است تا گردش در آن را آسان تر کند؛ به خصوص براى افرادى که دچار نوعى معلولیت جسمى نیز هستند.

تفاوت اینترنت و وب