واتس آپ

در روزهای اخیر انتشار بدافزاری در فضای مجازی برای گوشی‌های هوشمند تحت نام نسخه‌ی طلایی اپلیکیشن ارتباطی واتس اَپ، بسیاری از کاربران را به دردسر انداخته است.

در روزهای اخیر بسیاری از کاربران سرویس واتس‌اَپ پیغامی را مبنی بر امکان استفاده از اپلیکیشن WhatsApp Gold دریافت کرده‌اند که نسخه‌ای اختصاصی از اپلیکیشن ارتباطی شناخته شده‌ی تحت تملک فیسبوک است. این اپلیکیشن هیچ یک از قابلیت‌های برشمرده برای آن را ندارد و تنها هدف توسعه‌دهندگانش، نفوذ به گوشی‌های هوشمند کاربران از طریق نصب بدافزار است.

پیام ارسال شده برای کاربران حکایت از این دارد که این اپلیکیشن با عنوان نسخه‌ی طلایی پیش از این تنها برای افراد مشهور در دسترس بوده و قابلیت‌هایی را نظیر ارسال صدها تصویر بصورت همزمان، اموجی‌های جدید و تماس ویدیویی در کنار ویژگی‌های پیشرفته‌ی امنیتی در اختیار کاربران قرار می‌دهد که اکنون با دریافت این نسخه می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

تمام وعده‌ها و ویژگی‌های اشاره شده در پیام‌ ارسالی برای دریافت نسخه‌ی طلایی دروغی بیش نیست و دریافت واتس‌اَپ نسخه‌ی طلایی گوشی هوشمند را تحت کنترل بدافزاری قرار خواهد داد که کانالی را برای سرقت اطلاعات برای سارقان آنلاین فراهم می‌کند.

البته توسعه دهندگان اخیرا نام‌های متعددی را برای بدافزار خود انتخاب کرده‌اند تا بتوانند کاربران بیبشتری را گمراه کرده و بدافزار خود را روی گجت‌های بیشتری نصب کنند. برای مثال می‌توان به انتخاب نام واتس‌اَپ پلاس نیز اشاره کرد که بعضا این بدافزار با این نام معرفی شده و روی گوشی‌های هوشمند کاربران نصب می‌شود.

در صورتی که واتس‌اَپ به استفاده از این بدافزار توسط کابرانش پی ببرد، این کاربران را بن کرده و دسترسی آن‌ها را به خدمات واست‌اَپ متوقف می‌کند. واتس‌اَپ در وب‌سایت خود نیز به این موضوع اشاره می‌کند که واتس‌اَپ پلاس توسط این کمپانی توسه نیافته و توسط این کمپانی شناخته شده نیست.

واتس‌اَپ به کاربرانش تذکر می‌دهد که استفاده از این بدافزار می‌تواند منجر به سرقت اطلاعات بدون اطلاع کاربر شود، بطوریکه داده‌های خصوصی کاربران در اختیار سارقان قرار می‌گیرد. پیشنهاد واتس‌اَپ پاک کردن هر چه سریع‌تر بدافزار و صبر کردن برای ۲۴ ساعت است تا پس از آن بتوانند با اطمینان به استفاده از سرویس اصلی واتس‌اَپ بپردازند.

برای اطمینان از اینکه گوشی هوشمند هیچ گاه در معرض چنین بدافزار‌هایی قرار نخواهد گرفت، باید اپلیکیشن‌های مورد نیاز خود را از منابعی مطمئن نظیر گوگل پلی یا فروشگاه‌های معتبر دیگر دانلود کرد.