گوگل با پیروزی در مقابل اوراکل نه تنها از جریمه ای به مبلغ 9 میلیارد دلار رهایی یافت، بلکه یکی از مهمترین پرونده هایی که تاکنون در دادگاه بر علیه اش اقامه شده بود را به نفع خود پایان داد. اهمیت این پرونده حتی از خود گوگل هم فراتر بود و شکست این شرکت می توانست تغییرات و مشکلات گوناگونی در دنیای اندروید و حتی دیگر بخش های حوزه ی فناوری ایجاد نماید.

سیستم عامل موبایل گوگل اکنون در 80 درصد دستگاه های موبایل جهان مورد استفاده قرار می گیرد و زبان برنامه نویسی جاوا یکی از اصلی ترین ابزارها برای توسعه ی آن به حساب می آید، بر همین اساس اوراکل به عنوان مالک جاوا با ارائه ی یک شکایت اعلام کرده بود گوگل برای برقراری ارتباط بین بخش های مختلف پلتفرم نرم افزاری خود جاوا را مورد استفاده قرار داده و این موضوع به مالکیت معنوی اوراکل خدشه وارد کرده است.

اگر چنین شکایتی با پیروزی همراه میشد، می توانست مفاهیم مرسوم فعلی را دگرگون ساخته و تغییر چشمگیری در دنیای توسعه ی اپلیکیشن ایجاد نماید و بر همین اساس توسعه دهندگان بسیاری با نگرانی در انتظار مشخص شدن حکم قاضی بودند، اما خوشبختانه دادگاه ایالات متحده اعلام کرده نحوه ی استفاده ی گوگل از جاوا را می توان بر اساس قانون کپی رایت منصفانه به حساب آورد و ایرادی بر آن وارد نیست.

شرکت های بسیاری گوگل و اوراکل را برای پیروزی در این پرونده همراهی می کردند و این موضوع شکایت مورد بحث را به میدان جدال تبدیل کرده بود. اهمیت این پرونده در حدی بود که بنیانگذاران هر دو شرکت شخصاً (اوراکل به شکل ویدیو کنفرانس) در دادگاه حاضر شده و پرسش های قاضی را پاسخ دادند. البته لازم است اشاره کنیم که این دومین پیروزی گوگل در این زمینه به حساب می آید چرا که پیشتر یکبار در سال 2012 دادگاه اعلام کرده بود API ها زیر مجموعه ی قانون کپی رایت قرار نمی گیرند، اما دادگاه استیناف ضمن رد حکم پرونده را بار دیگر به جریان انداخته بود که در نهایت به پیروزی دوباره ختم شد.

اوراکل البته اعلام کرده این پیروزی به معنای پایان کار نبوده و این شرکت قصد دارد تمام روش های ممکن را برای مقابله با این حکم به کار گیرد. یکی از مشاوران اوراکل در این زمینه می گوید: «ما عمیقاً ایمان داریم که گوگل جوهره ی اصلی فناوری جاوا را به شکل غیر قانونی برای ورود به بازار ابزارهای موبایل مورد استفاده قرار داده است.» گوگل اما از سوی دیگر همانطور که توقع می رود از حکم صادره استقبال کرده و می گوید: «رای دادگاه مبنی بر اینکه استفاده ی اندروید از API های جاوا منصفانه بوده، نه تنها یک پیروزی برای این اکوسیستم و جامعه ی برنامه نویسی جاوا به حساب می آید، بلکه حتی می توان آن را یک موفقیت بزرگ برای توسعه دهندگانی در نظر گرفت که زبان های برنامه نویسی آزاد و رایگان را برای ساخت محصولات تجاری خلاقانه مورد استفاده قرار می دهند».