نکسوس پلیر

نخستین ورود گوگل به حوزه وسایل سرگرمی خانگی را می توان گامی مایوس کننده از سوی آن خواند چراکه تولید نکسوس Q کمی بعد از عرضه اش متوقف گردید. اما غول جستجو مقاوم بود و شکست را نپذیرفت. طولی نکشید که این شرکت محصول موفق کروم کست را به عنوان جایگزینی برای نکسوس Q ارائه داد.

در پاییز سال 2014، این کمپانی بار دیگر به عرصه ستاپ باکس قدم گذاشت و این بار نکسوس پلیر و اندروید تی وی را معرفی کرد. نکسوس پلیر اینترفیسی بسیار کاربر پسند داشت و گزینه های استریم محتوای در نظر گرفته شده برای آن نیز در سطح خوبی بودند. علاوه بر این، یک کنترلر ویژه گیم هم برای آن تولید شد تا قابلیت هایش فراتر از کروم کست برود.

حالا، یک سال و نیم از ورود این محصول به گوگل استور می گذرد و ظاهرا نکسوس پلیر به پایان خط نزدیک شده زیرا گوگل نام آن را از لیست محصولات خود حذف نموده است.

با این تصمیم انویدیا شیلد تنها دستگاه مبتنی بر Android TV خواهد بود که در این فروشگاه مجازی عرضه می گردد. دیگر سخت افزارها نظیر Mi Box شیائومی هم البته از این پلتفرم بهره می برند و خوشبختانه تولید کنندگان بیشتری پشتیبانی از Android TV را به تلویزیون های تولیدی شان آورده اند اما بازنشستگی نکسوس پلیر یک از گزینه های اقتصادی موجود را از این لیست حذف خواهد کرد.

البته در نظر داشته باشید که پایان فروش این دستگاه از سوی گوگل به معنای خاتمه ارائه خدمات پشتیبانی برای آن نخواهد بود چراکه این محصول، علاوه بر دریافت آپدیت های مستمر نرم افزاری، به نسخه پیش نمایش اندروید N که هم اکنون در دست توسعه است هم دسترسی خواهدداشت.

برنامه های گوگل برای پیشبرد تلاش هایش در زمینه Android TV چیست؟ آیا قرار است که در آینده نزدیک، سخت افزارهای شخص ثالث بر این بازار حکمرانی نمایند؟ اگر چند هفته قبل چنین خبری منتشر می شد آنگاه می شد انتظار داشت که گوگل نسخه جدیدتری از نکسوس پلیر عرضه نماید اما حالا همه چیز در آینده ای از ابهام قرار دارد.