گلایه اریک اشمیت از آیفن

چندی پیش و در ماه مارس بود که اریک اشمیت، رییس هیئت مدیره آلفابت و مدیر عامل سابق گوگل، در حال استفاده از یک موبایل آیفون دیده شد که جنجال خبری گسترده ای برپا کرد. اما اشمیت حالا خود نیز به استفاده از یک موبایل آیفون اعتراف کرده و می گوید در کنار موبایل اندرویدی اش، از یک آیفون هم بهره می برد.

تصویری که در ماه مارس انتشار یافت، اولین باری نبود که اشمیت را در حال استفاده از موبایلی غیر اندرویدی به نمایش می گذاشت، زیرا در سال 2009 هم مشخص شد اشمیت از یک موبایل بلک بری برای عکاسی استفاده می کند. البته در مقام دفاع باید گفت که در آن زمان، هنوز ماه ها تا عرضه اندروید 2.0 روی موبایل DROID موتورولا زمان باقی مانده بود که به نوعی، فصلی جدید در تاریخچه اندروید گشود.

اشمیت این خبر را در فستیوال Startup Fest آمستردام تایید کرد و گفت که علاوه بر گلکسی اس 7 سامسونگ، از یک آیفون 6 اس نیز استفاده می کند. حقیقت امر این است که بهره گیری از محصول رقیب توسط اشمیت، کار چندان دور از ذهنی به شمار نمی رود و وی بدین شکل می تواند از آخرین دستاوردهای اهالی کوپرتینو باخبر شود.

ضمناً نباید فراموش کرد که بسیاری از اپلیکیشن های گوگل، در حال حاضر روی پلتفرم iOS هم عرضه شده اند و اشمیت می تواند عملکرد آنها روی آیفون های اپل را زیر نظر داشته باشد. جالب است بدانید که اشمیت در پاسخ به این سوال که «کدام موبایل بهتر است؟» گفت: «اس 7 سامسونگ بهتر است. این موبایل باتری بهتری دارد و آن دسته از حضّاری که از آیفون استفاده می کنند، می دانند حق با من است.»

همانطور که می دانید، گوگل از سوی اتحادیه اروپا متهم به انحصارطلبی است و گفته می شود این شرکت رفتار عادلانه ای با شرکای سخت افزاری خود که از پلتفرم اندروید استفاده می کنند، ندارد و در ازای بهره گیری آنها از این سیستم عامل، شرکت ها را ملزم می کند تا سرویس هایشان را در آن قرار دهند. حال اریک اشمیت از موقعیت پیش آمده استفاده کرد و طعنه ای هم به اتحادیه اروپا زد و در خصوص استفاده اش از آیفون گفت: «گوگل انحصار طلب نیست».