آمار فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ توسط شرکت تحقیبقاتی Gartner منتشر شده است. این آمار نشان‌دهنده‌ی ثبات سهم سامسونگ در بازار، کاهش فروش اپل و افزایش چشم‌گیر فروش گوشی‌های شرکت اوپو است. بعلاوه، سهم مایکروسافت از بازار نیز به مقدار ناچیزی رسیده است. در ادامه با آراد پرداز همراه باشید.

گارتنر یکی از شرکت‌های معتبر تحقیقات بازار است. این شرکت به تازگی آمار فروش گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۱۶ را منتشر کرده است. طبق آمارهای منتشر شده، فروش گوشی‌های هوشمند در این مدت، ۳۴۹ میلیون دستگاه عنوان شده که ۳.۹ درصد بیشتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. گارتنر در گزارش خود به این نکته اشاره کرده که درخواست بالای کاربران برای گوشی‌های ارزان‌قیمت و گوشی‌های مجهز به فناوری 4G، یکی از دلایل این افزایش فروش بوده است.

در بالای لیست پرفروش‌ترین برندهای گوشی هوشمند در جهان، سامسونگ با فروش حدود ۸۱ میلیون دستگاه حضور دارد. این شرکت نسبت به سال گذشته، فروش تقریبا برابری داشته است. البته سهم سامسونگ از بازار به مقدار ناچیزی کاهش پیدا کرده و از ۲۴.۱ درصد در سال ۲۰۱۵، به ۲۳.۲ درصد در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۶ کاهش پیدا کرده است.

رتبه‌ی بعدی متعلق به اپل است. کارشناسان سه ماهه‌ی ابتدایی سال ۲۰۱۶ را بدترین دوران برای فروش آیفون دانسته‌اند. این شرکت با کاهش سهم زیادی در بازار مواجه بوده است. سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۵، ۱۷.۹ درصد بوده، در حالی که سهم این شرکت در مدت مشابه سال جاری به ۱۴.۸ درصد کاهش پیدا کرده است.

هواوی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان چینی گوشی تلفن همراه، در رتبه‌ی سوم قرار دارد و ۸.۳ درصد از این بازار را در اختیار دارد. این شرکت توانسته رشد فروش ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته را به ثبت برساند. کارشناسان معتقدند درخواست خرید بالا برای گوشی‌های این شرکت در بازارهای اروپا، آمریکا و آفریقا، دلیل رشد نسبتا بالای فروش هواوی بوده است.

اما بیشترین رشد فروش متعلق به دیگر شرکت چینی یعنی اوپو است. این شرکت با افزایش فروش ۱۴۵ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، توانست رتبه‌ی چهارم این جدول را به خود اختصاص دهد و لنوو را نیز از لیست ۵ برند پرفروش گوشی‌های هوشمند خارج کند. لنوو در فصل اول سال جاری با کاهش فروش ۳۳ درصدی مواجه بوده و می‌توان گفت در رقابت با شرکت‌های هم‌وطنش در بازار داخلی چین نیز موفق نبوده است.

اما در رده‌بندی فروش در بین سیستم‌عامل‌ها، اندروید هم‌چنان با سهم ۸۴.۱ درصدی پیشتاز است. سهم iOS نیز که همان آمار فروش اپل است، از ۱۷.۹ به ۱۴.۸ کاهش پیدا کرده است. در ادامه‌ی این گزارش نیز به این نکته اشاره شده که سهم ویندوزفون از بازار گوشی‌های هوشمند، از ۲.۵ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده است. با توجه به این آمار، تصور این که مایکروسافت بتواند ویندوزفون را بار دیگر به عنوان سیستم‌عامل معتبری در دنیای گوشی‌های هوشمند فعال کند، سخت و دور از ذهن است.