ساعات کاری در ماه رمضان

ساعت کاری در رمضان امسال


در حالی در دو سال اخیر دولت تغییری در ساعت کاری کارکنان در ماه مبارک رمضان ایجاد نکرد که شواهد

حاکی از آن است امسال نیز تغییری در ساعت کاری سازمان‌ها و ادارات دولتی وجود نخواهد داشت.

ایسنا نوشت:شب گذشته جلسه هیات وزیران برگزار شد، ولی خبری مبنی بر تصمیم‌گیری برای کاهش ساعت کاری در ماه رمضان که بعد از پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی نیازمند تصویب هیات دولت است، منتشر نشد. این در حالی است که در فاصله یک روز مانده به شروع ماه مبارک رمضان به نظر می‌رسد با این اوصاف، ساعت‌های کار کارکنان در سازمان‌ها، اداره‌ها و بانک‌ها در سال جاری نیز تغییری نداشته باشد.

در دوسال گذشته دولت فعلی بر خلاف روال دولت گذشته، ساعت کاری را تغییر نداد و دلیل این موضوع را مغایرت‌های قانونی اعلام کرد. محمدباقر نوبخت-رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی - در این باره گفته بود که قانون مدیریت خدمات کشوری بر 44 ساعت کار در هفته تاکید دارد و اقدامی که در سال‌های قبل در ارتباط با کاهش ساعت کاری انجام می‌شد مورد اعتراض مجلس بود، ولی دولت گذشته بدون توجه به این اعتراضات آن را اجرا می‌کرد.

وی تاکید داشت که دولت یازدهم مقید به قانون است و نمی‌تواند و به عبارتی اختیار ندارد که ساعات کار را تغییر دهد.

بر این اساس با وجود اینکه هنوز هیچ یک از مسئولان دولتی درباره تغییر ساعت کار ماه رمضان اطلاع رسانی نکرده‌اند و خبری هم از جلسه شب گذشته هیات وزیران در این رابطه اعلام نشده است، اما به استناد این گفته نوبخت که هر کاهشی در ساعت کاری خلاف قانون است، بعید به نظر می رسد که ماه رمضان امسال نیز کارکنان با کاهش ساعت کاری مواجه باشند.

این در حالی است که در دولت قبل هر ساله ساعت کاری در ماه رمضان با کاهش همراه شده و اغلب از ساعت 8:3 تا 16:30 به 9 تا 14:30 تغییر می کرد که البته در روزهای بعد از شب‌های قدر نیز با اندکی نوسان همراه بود.

اما در دو سال گذشته که دولت یازدهم ساعت های کاری را کاهش نداد این اختیار را به سازمان‌ها و ادارات داده بود که کارکنان بتوانند در ابتدا و یا پایان روز از مرخصی استفاده کنند که به نظر می‌رسد برای سال جاری نیز اینگونه باشد.